Modyfikowano: |
Jan F. Jacko |
SEMINARIUM
DOKTORSKIE, MAGISTERSKIE, DYPLOMOWE, PODYPLOMOWE
If you need to read
this web page in your language:
· Online translator: http://free-website-translation.com
· Plugin for Firefox users: https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/google-translator-for-firefox/ .
Tematy – Terminy
– Zasady – Metodologia
– Zasoby literatury – Chmura
Zapraszam na konsultacje,
chyba że zostanie tutaj wskazany inny termin.
-
Seminaria są
tylko w trakcje semestru.
-
Przed pierwszym seminarium: Wybierz interesujący Cię temat lub kilka tematów i
określ ich naukowy cel, metodę badań, hipotezy badawcze: „dokąd” chcesz
dojść i jaką „drogą”. Przedyskutuj je na pierwszym seminarium.
-
Na drugie seminarium: Przynieś jednostronicowy szkic wstępu i bibliografii. We wstępie
określ naukowy cel i metodę pracy, problem, których chcesz rozwiązać
(wyraź go pytaniem), ewentualnie hipotezy badawcze, stan dotychczasowych badań,
oczekiwane wyniki.
-
Do końca pierwszego semestru: Szkic wstępu i 1 rozdziału.
-
Do końca pierwszego roku akademickiego: Szkic całości. Więc do tego czasu należy też przeprowadzić i opracować badania,
jeśli są planowane.
-
3 miesiące przed końcem ostatniego semestru pisania
pracy: Ostateczna wersja pracy (po
korektach). Po tym terminie nie przyjmuję prac. Musimy mieć czas na awaryjne
korekty. Recenzent musi mieć czas na lekturę tekstu.
-
Nawet dobre prace
mogą wymagać gruntownych poprawek. Dlatego moment napisania tekstu bywa odległy
w czasie od momentu obrony.
Zasady współpracy
-
Jeśli chcesz
rozmawiać o fragmencie lub całości swojej Pracy, proszę o wydruk i plik drogą
mailową. Pliki - z rozszerzeniem rtf
(preferowane), doc lub odt
(można dołączyć ich kopię w PDFie): Pliki proszę
nazywać tak: data (rokmiesiącdzień_ nr_części_nazwa_części_data,Autor np.
„160101_0_wstep_Kowalski”
-
Proszę
przychodzić na seminaria nawet wtedy, gdy „nie ma nic nowego”, żeby posłuchać,
co robią inni. To bywa inspirujące. Poza tym, to jest obowiązek.
-
Osoby studiujące
za granicą mogą łączyć się w systemie Skype w trakcie seminarium. Konto: IdealizedDesign.
Proszę wysłać najpóźniej dzień wcześniej majla z
zawiadomieniem o planowanym połączeniu. Jeśli nikt nie wyśle zgłoszenia,
połączenie nie będzie aktywne.
-
Pomagam w
uzyskaniu legalnego dostępu do literatury (przez Dropboxa,
patrz niżej), ale dopiero wtedy, gdy student zgromadził już samodzielnie
dostępną bibliografię.
-
Zachęcam do
udziału w konferencjach – dają inspirację, okazję do
zdobycia wiedzy, kontaktów (naukowych i zawodowych) i publikacji.
-
Jeśli chcesz korzystać serwera w chmurze (nieobowiązkowo): Wyślij prośbę o na adres 379<>wp.pl i
przyjmij zaproszenie z systemu (wyślę zwrotnego majla)
Metodologia
Badania mogą być empiryczne
(badania własne, analiza statystyczna), teoretyczne (np. analiza stanu
badań, koncepcji, teorii, wyjaśnianie, analiza porównawcza rozwiązań) lub przeglądowe
(analiza literatury w wybranym temacie)
Proszę stosować się do zasad metodologii naukowej. Tu jest trochę
informacji o nich.
Proszę stosować się do zasad metodyki pisania prac. Tu są ogólne zasady i trochę rad. Nie
należy się nimi stresować, ale proszę je brać poważnie, bo chronią przed
kłopotami.
Sprawy formalne: http://www.econ.uj.edu.pl/studenci/obrony
Zachęcam do korzystania z zasobów Bibliotek dostępnych legalnie (poza Kampusem
- przez Extranet: https://extranet.uj.edu.pl):
http://www.bj.uj.edu.pl/bazy-danych.
Przed wysłaniem pracy proszę
sprawdzić jej oryginalność w jakimś systemie antyplagiatowym
(na UJ korzystamy z OSA: https://www.osa.uj.edu.pl, ale nie jestem
pewien, czy studenci mają do niego dostęp) i zbieżności umieścić w cudzysłowie,
dając odpowiedni odnośnik. Ważne!
Proszę się liczyć z tym, że zwykle promotor i recenzent oceniają
formalną stronę pracy (rzetelność opisu bibliograficznego, przypisów i cytatów,
gramatyka, styl itp.) dopiero wtedy, gdy praca ma ostateczną postać – czyli tuż
przed obroną, gdy nie ma już czasu na korekty. Promotor nie ma obowiązku
korygowania ortograficznych, interpunkcyjnych lub stylistycznych błędów pracy
(nawet jeśli to robi). Plagiat może wyjść na jaw w ostatnim momencie
uniemożliwiając zdobycie dyplomu. Lepiej unikać tego ryzyka przy pomocy
drobnego znaczka, który nazywa się „cudzysłów” i „przypis”.
Wysyłanie
prac
- Pliki proszę przesyłać przez Pegaza, wydruk – do mojej skrzynki lub podczas zajęć.
- W pliku wersji
roboczej pracy na początku proszę zamieścić uwagi i pytania, na które
oczekujecie odpowiedzi (zamiast w eliście)
etyka
– negocjacje – strategie - kultura
Tematy trudniejsze (sugerowane dla doktorantów) są podkreślone
Tematy mogą być uszczegółowione
Można proponować własny temat
Nowe tematy zaznaczam kolorem
niebieskim.
Strona w budowie. W miarę upływu czasu będą się tu pojawiać nowe tematy i
znikać minione.
Prace badawcze
1.
Wrażliwość
na wartości etyczne w wybranej kulturze organizacyjnej
2.
Wpływ
manipulacji na wynik negocjacji
3. Etyczne aspekty reklamy w oparciu o
orzeczenia sądu (może być analiza porównawcza orzecznictwa w różnych krajach)
4. Narzędzia zarządzania społeczną
odpowiedzialnością biznesu a wydajność działania organizacji. Czy społeczna
odpowiedzialność biznesu się opłaca?
Studia przypadków
4. Manipulacja w informowaniu o społecznej
odpowiedzialności biznesu (analiza przypadków)
10. Luki prawne w zarządzaniu. Przykłady i ich analiza w
świetle przykładowych teorii wartości
11. Etyczne założenia misji i wizji organizacji
12. Etyczne uzasadnienie i granice partycypacji społecznej
w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Prace koncepcyjne
13. Idealizujące planowanie w projektowaniu zmian
14. Etyczne tło przykładowych doktryn gospodarczych i
politycznych
15.
Koncepcje
sprawiedliwej płacy – analiza porównawcza
16. Etyka korporacji (odpowiedzialność społeczna
korporacji, analiza uzasadnienia wyroków dotyczących wykorzystania luk prawnych
przez korporacje, pojęcie etycznego obowiązku korporacji, etyczna analiza
ryzyka inwestycji w korporacjach, dywersyfikacja osobistej odpowiedzialności za
decyzję)
17. Etyka negocjacji
a.
Czy kłamstwo jest
dopuszczalne w negocjacjach? Analiza i porównanie stanowisk
b. Różnica między manipulacją a perswazją w negocjacjach
21. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)
a.
Filozoficzne
koncepcje odpowiedzialności a pojęcie (SCR) odpowiedzialności społecznej w
biznesie
22. Sumienie w zarządzaniu – historia pojęcia sumienia i
jego zastosowanie w praktyce zarządzania
23. Teoria cnót w zarządzaniu – analiza wybranej koncepcji
Prace historyczne:
24. Historia etyki biznesu i zarządzania – przegląd i
analiza literatury przedmiotu i wybranych stanowisk (praca ma określić
teoretyczne założenia i ich konsekwencje w praktyce zarządzania). Można
dowolnie łączyć teorie, ale trzeba to zrobić wg jakiejś tezy
1. Antyczna filozofia zarządzania
2. Utylitarystyczne koncepcje etyki zarządzania
3. Koncepcje własności Kanta, Hegla, utylitarystów iin.
4. Hegla koncepcja wyzysku i niewolnictwa
5. Koncepcja alienacji pracy
6. Egzystencjalizm: Teorie autentyzmu w zarządzaniu
7. Etyka sytuacyjna w zarządzaniu
8. Kontraktarianizm (konsenusalizm): idea umowy
społecznej w etyce biznesu od oświecenia po ang. Social
Contracts Theory
(ISCT) i (ang.) Order Ethics
9. Etyka biznesu w różnych religiach. Analiza porównawcza
10. Postmodernistyczna etyka biznesu
11. Feministyczna etyka biznesu
PRZYKŁADOWA
LITERATURA:
1. Angielska literatura i „linki” z różnych
dziedzin etyki zarządzania: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Syllabi/Ethics/Ethics.htm
2. Trochę polskiej literatury dostępnej onlajn: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Syllabi/Etyka/Literatura/literatura_online.htm
3. Literatura dot. problematyki filozoficznej: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Start/Filozofia/filozofiaLiteratura.htm
4. Zapraszam na moją stronę: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Publ/PublicationsOnline.html
5. Przykładowa literatura dotycząca metod
badania związku postaw i założeń etycznych z zarządzaniem (są w JSTOR):
Barnett, T., Bass, K., & Brown,
G. (1994). Ethical Ideology and Ethical Judgment Regarding Ethical Issues in
Business. Journal of Business Ethics, 13(6), 469–480.
Brigley, S. (1995).
Business Ethics with in Context: Researching with Case Studies. Journal of
Business Ethics, 14(3), 219–226.
Forsyth, R. D. (1992). Judging the Morality of
Business Practices : The Influence of Personal Moral Philosophies.
Journal of Business Ethics, 11(5), 461–470.
Gillmore, G. M., &
Hunter, J. E. (1974). Legalism, Antinomianism, Situationism: Three Moral
Decision-Making Orientations. Review of Religious Research, 16(1), 2–9.
Retrieved from
http://www.jstor.org/discover/10.2307/3510192?uid=3738840&uid=2&uid=4&sid=21103756166713
Ramsey, R. P., Marshall, G. W., Johnston, M. W., &
Deeter-Schmelz, D. R. (2007). Ethical Ideologies and
Older Consumer Perception of Unethical Sales Tactics. Journal of Business
Ethics, 70(2), 191–207.
Tansey, R., Brown, G., Hyman, M. R., & Dawson, L.
E. (1994). Personal Moral Philosophies and the Moral Judgments of Salespeople.
The Journal of Personal Selling and Sales Management, 14(1), 59–75.
NEGOCJACJE
1. Kulturowe uwarunkowania skuteczności taktyk
negocjacyjnych
2. Wykorzystanie Teorii Gier w planowaniu zmian w
organizacji
GAMIFIKACJA
NEGOCJACJI
1. Wykorzystanie gier symulacyjnych w szkoleniu
negocjatorów lub planowaniu negocjacji
2. Gamifikacja negocjacji i procesu zarządzania
3. Wykorzystanie programów języka naturalnego (np.
Prolog, Python) w planowaniu negocjacji
TEATR
KOROPORACYJNY
2. Koncepcja teatru korporacyjnego i jej zastosowania w
zarządzaniu
3. Koncepcja psychodramy i jej zastosowania w zarządzaniu
AUTOPREZENTACJA I
WIZERUNEK
1. Wpływ zachowań pozawerbalnych na wizerunek negocjatora
2. Wpływ autoprezentacji na wynik negocjacji
PROJEKTOWANIE
IDEAŁU, WIZJI, MISJI ORGANIZACJI I ZARZADZANIA (zarządzanie strategiczne)
1.
Projektowanie
ideału według wybranych autorów (np. Russell Ackoff, Herbert Addison Jason Magidson iin.)
2. Marketing ideałów, wykorzystywanie ideałów w reklamie
i sprzedaży
3. Manipulacja ideałami i przez ideały
4. Rola idoli, autorytetów i ideałów osobowych w
zarządzaniu
5. Innowacje pozorne (pseudo-innowacje)
7. Projektowanie uniwersytetu. Tematy są tu
8. Tworzenie potrzeb i kształtowanie klienta w procesie
marketingu i reklamy: analiza teorii i stanu badań
STRATEGIE I
TAKTYKI
1. Koncepcje strategii działania. Analiza porównawcza
2. Podobieństwa i różnice między strategiami gry
towarzyskiej a strategiami zarządzania
3. Podobieństwa i różnice między strategią wojenną i
strategią zarządzania
4. Filozoficzne założenia przyjmowane w strategiach i
taktykach działania (przegląd i analiza literatury przedmiotu): Skuteczności i ekonomiczności działania – analiza
porównawcza stanowisk
5. Racjonalność zarządzania
a. Teorie racjonalności działania w ekonomii i teoriach
zarządzania
b. Modele racjonalności przyjmowane w teoriach decyzji w
zarządzaniu
c. Racjonalność aksjologiczna i instrumentalna w
zarządzaniu
LOGIKA PRAKTYCZNA W ZARZĄDZANIU
7. Erystyka i sofistyka w negocjacjach i wystąpieniach
publicznych w obszarze zarządzania
a. Analiza logiczna wybranych chwytów erystycznych w
zarządzaniu
b. Metody odpierania chwytów erystycznych – przegląd
literatury przedmiotu
c. Skuteczność chwytów erystycznych – badania własne
8. Historia filozofii zarządzania (przegląd stanowisk w
wybranej epoce lub w wybranym nurcie)
9. Przydatność wykształcenia filozoficznego w edukacji
menadżerów wyższego stopnia – badania własne
Prace
badawcze (studium i analiza porównawcza przypadków)
1. Kulturowe
uwarunkowania negocjacji
2. Granice
komunikacji międzykulturowej
3.
Wpływ stereotypów kultury na postawy
dotyczące łamania praw człowieka
4.
Dobre praktyki i taktyki komunikacji
międzykulturowej w zarządzaniu
5.
Różnice kulturowe w pojmowaniu manipulacji,
niedomówienia i kłamstwa w negocjacjach
6.
Różnice kulturowe w percepcji reklamy
Prace
koncepcyjne (analiza porównawcza teorii)
7.
Różnice
kulturowe w ujęciu wybranych autorów – przegląd literatury, analiza stanu badań
i stanowisk: np. R. R. Gesteland, E. T. Hall, G. Hofstede, S. P.
Huntington, C. Vazaquez i P. R. Harris i in.
Literatura: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Start/KulturoweRozniceOK/Literatura.htm