Modyfikowano:2016-11-17

Jan F. Jacko

 

SEMINARIUM DOKTORSKIE, MAGISTERSKIE, DYPLOMOWE, PODYPLOMOWE

 

TematyTerminyZasadyMetodologiaZasoby literaturyChmura

 

Terminy: 17.11, godz. 19.00-20.00. Potem WTORKI, godz. 17.30-19.30 prócz: 18.10, 8.11, 15.11, 22.11, 13.12, 10.01, 24.01

z wyjątkiem:

-        W trakcie sesji egz. i przerw w zajęciach nie ma seminariów.

-        Można mnie odwiedzać też w trakcie konsultacji (proszę nie przychodzić pod ich koniec, bo wtedy brakuje czasu na rozmowę).

-        Przed pierwszym seminarium: Wybierz interesujący Cię temat lub kilka tematów i określ ich naukowy cel, metodę badań, hipotezy badawcze: „dokąd” chcesz dojść i jaką „drogą”. Przedyskutuj je na pierwszym seminarium.

-        Na drugie seminarium: Przynieś jednostronicowy szkic wstępu i bibliografii. We wstępie określ naukowy cel i metodę pracy, problem, których chcesz rozwiązać (wyraź go pytaniem), ewentualnie hipotezy badawcze, stan dotychczasowych badań, oczekiwane wyniki.

-        Do końca pierwszego semestru: Szkic wstępu i 1 rozdziału.

-        Do końca pierwszego roku akademickiego: Szkic całości. Więc do tego czasu należy też przeprowadzić i opracować badania, jeśli są planowane.

-        3 miesiące przed końcem ostatniego semestru pisania pracy: Ostateczna wersja pracy (po korektach). Po tym terminie nie przyjmuję prac. Musimy mieć czas na awaryjne korekty. Recenzent musi mieć czas na lekturę tekstu.

-        Proszę uwzględnić fakt, że zwykle naukowe opracowanie pracy zaczyna się, gdy jest już napisana. Nawet dobre prace mogą wymagać gruntownych poprawek. Dlatego moment napisania tekstu bywa odległy w czasie od momentu obrony.

Zasady współpracy

-        Jeśli chcesz rozmawiać o fragmencie lub całości swojej Pracy, proszę o wydruk i plik drogą mailową. Pliki - z rozszerzeniem rtf (preferowane), doc lub odt (można dołączyć ich kopię w PDFie): Pliki proszę nazywać tak: data (rokmiesiącdzień_ nr_części_nazwa_części_data,Autor np. „160101_0_wstep_Kowalski”

-        Proszę przychodzić na seminaria nawet wtedy, gdy „nie ma nic nowego”, żeby posłuchać, co robią inni. To bywa inspirujące. Poza tym, to jest obowiązek.

-        Osoby studiujące za granicą mogą łączyć się w systemie Skype w trakcie seminarium. Konto: IdealizedDesign. Proszę wysłać najpóźniej dzień wcześniej majla z zawiadomieniem o planowanym połączeniu. Jeśli nikt nie wyśle zgłoszenia, połączenie nie będzie aktywne.

-        Pomagam w uzyskaniu legalnego dostępu do literatury (przez Dropboxa, patrz niżej), ale dopiero wtedy, gdy student zgromadził już samodzielnie dostępną bibliografię.

-        Zachęcam do udziału w konferencjach – dają inspirację, okazję do zdobycia wiedzy, kontaktów (naukowych i zawodowych) i publikacji.

-        Jeśli chcesz korzystać serwera w chmurze (nieobowiązkowo): Wyślij prośbę o na adres 379<>wp.pl i przyjmij zaproszenie z systemu (wyślę zwrotnego majla)

Metodologia

       Badania mogą być empiryczne (badania własne, analiza statystyczna), teoretyczne (np. analiza stanu badań, koncepcji, teorii, wyjaśnianie, analiza porównawcza rozwiązań) lub przeglądowe (analiza literatury w wybranym temacie)

      Proszę stosować się do zasad metodologii naukowej. Tu jest trochę informacji o nich.

      Proszę stosować się do zasad metodyki pisania prac. Tu są ogólne zasady i trochę rad. Nie należy się nimi stresować, ale proszę je brać poważnie, bo chronią przed kłopotami.

      Sprawy formalne: http://www.econ.uj.edu.pl/studenci/obrony

      Zachęcam do korzystania z zasobów Bibliotek dostępnych legalnie (poza Kampusem - przez Extranet: https://extranet.uj.edu.pl): http://www.bj.uj.edu.pl/bazy-danych.

     Przed wysłaniem pracy proszę sprawdzić jej oryginalność w jakimś systemie antyplagiatowym (na UJ korzystamy z OSA: https://www.osa.uj.edu.pl, ale nie jestem pewien, czy studenci mają do niego dostęp) i zbieżności umieścić w cudzysłowie, dając odpowiedni odnośnik. Gdzieś w systemie jest podgląd (w OSA - w kilku miejscach pod wynikami z baz danych – przyciski „Ujednolicone szczegółowe porównanie”). Ważne!


TEMATY

etykanegocjacjestrategie - kultura

      Tematy trudniejsze (sugerowane dla doktorantów) są podkreślone

      Tematy mogą być uszczegółowione

      Można proponować własny temat

      Nowe tematy zaznaczam kolorem niebieskim.

      Strona w budowie. W miarę upływu czasu będą się tu pojawiać nowe tematy i znikać minione.

 


ETYKA BIZNESU i ZARZĄDZANIA

Prace badawcze

1.      Wrażliwość na wartości etyczne w wybranej kulturze organizacyjnej

2.      Wpływ kłamstwa na wynik negocjacji

3.      Wpływ manipulacji na skuteczność i ekonomiczność reklamy

Studia przypadków

4.      Problemy szczegółowe: dyskryminacja, wyzysk, mob(b)ing, luki prawne, ochrona własności przemysłowej i prawa autorskiego

5.      W jakich warunkach moralność się „opłaca”?

6.      Konflikty wartości w zarządzaniu a prawa człowieka. Przykłady i ich analiza

7.      Analiza przykładowych sporów dotyczących podstawowych praw człowieka w biznesie i zarządzaniu

8.      Luki prawne w zarządzaniu. Przykłady i ich analiza.

9.      Legalizm etyczny. Przykłady i ich analiza.

 Prace koncepcyjne

10.   Rola wartości w projektowaniu organizacji i zarządzaniu

11.   Etyczne tło przykładowych doktryn gospodarczych i politycznych

12.   Etyczne tło misji i wizji organizacji

13.   Powszechne prawa człowieka i konflikty wartości w zarządzaniu

14.   Racjonalność zarządzania

15.   Społeczna odpowiedzialność biznesu a sprawiedliwość społeczna

16.   Legalizm w etyce zarządzania. Przykłady lub przegląd badań i ich analiza

17.   Etyczne uzasadnienie i granice partycypacji społecznej. Analiza przykładów

18.   Etyka reklamy, globalizacji, przedsiębiorczości, innowacyjności

19.   Etyka korporacji w kontekście idei praw człowieka (odpowiedzialność społeczna korporacji, analiza uzasadnienia wyroków dotyczących wykorzystania luk prawnych przez korporacje, pojęcie etycznego obowiązku korporacji, etyczna analiza ryzyka inwestycji w korporacjach, dywersyfikacja osobistej odpowiedzialności za decyzję w korporacjach)

20.   Etyka negocjacji

a.      Czy kłamstwo jest dopuszczalne w negocjacjach? Analiza i porównanie stanowisk

b.      Różnica między manipulacją a perswazją w zarządzaniu i biznesie

21.   Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)

c.      Klasyczne rozumienie odpowiedzialności a pojęcie (SCR) odpowiedzialności społecznej w biznesie

d.      Odpowiedzialność według Romana Ingardena a pojęcie (SCR) odpowiedzialności społecznej w biznesie

e.      Historia pojęcia społecznej odpowiedzialności biznesu

22.   Sumienie w zarządzaniu – historia pojęcia sumienia i jego zastosowanie w praktyce zarządzania

23.   Teorie cnót w zarządzaniu – analiza koncepcji wybranego autora

24.   Analiza przykładowych teorii sprawiedliwości społecznej w zarządzaniu  

 

 

Prace historyczne: Historia etyki biznesu i zarządzania – przegląd i analiza literatury przedmiotu i wybranych stanowisk (praca ma określić teoretyczne założenia i ich konsekwencje w praktyce zarządzania). Można dowolnie łączyć teorie, ale trzeba to zrobić wg jakiejś tezy

1.      Antyczna filozofia zarządzania

2.      Adama Smitha koncepcja zarządzania (ang. self interest)

3.      Utylitarystyczne koncepcje etyki zarządzania

4.      Koncepcje własności Kanta, Hegla, utylitarystów

5.      Hegla koncepcja wyzysku i niewolnictwa

6.      Marksistowska etyka biznesu

7.      Koncepcja alienacji pracy i praw pracowniczych (Hegel, Marks, Wojtyła iin.)

8.      Egzystencjalizm: Teorie autentyzmu w zarządzaniu

9.      Etyka sytuacyjna w zarządzaniu

10.   Kontraktarianizm (konsenusalizm): idea umowy społecznej w etyce biznesu od oświecenia po ang. Social Contracts Theory (ISCT) i (ang.) Order Ethics

11.   Żydowska etyka biznesu

12.   Chrześcijańska etyka biznesu

13.   Islamska etyka biznesu

14.   Chińska etyka biznesu Guanshi i Yijing

15.   Konfucjańska etyka cnót w biznesie i zarządzaniu

16.   Postmodernistyczna etyka biznesu

17.   Feministyczna etyka biznesu

 

PRZYKŁADOWA LITERATURA:

1.      Angielska literatura i „linki” z różnych dziedzin etyki zarządzania: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Syllabi/Ethics/Ethics.htm

2.      Trochę polskiej literatury dostępnej onlajn: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Syllabi/Etyka/Literatura/literatura_online.htm

3.      Literatura dot. problematyki filozoficznej: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Start/Filozofia/filozofiaLiteratura.htm

4.      Zapraszam na moją stronę: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Publ/PublicationsOnline.html

5.      Przykładowa literatura dotycząca metod badania związku postaw i założeń etycznych z zarządzaniem (są w JSTOR):

Barnett, T., Bass, K., & Brown, G. (1994). Ethical Ideology and Ethical Judgment Regarding Ethical Issues in Business. Journal of Business Ethics, 13(6), 469–480.

Brigley, S. (1995). Business Ethics with in Context: Researching with Case Studies. Journal of Business Ethics, 14(3), 219–226.

Forsyth, R. D. (1992). Judging the Morality of Business Practices : The Influence of Personal Moral Philosophies. Journal of Business Ethics, 11(5), 461–470.

Gillmore, G. M., & Hunter, J. E. (1974). Legalism, Antinomianism, Situationism: Three Moral Decision-Making Orientations. Review of Religious Research, 16(1), 2–9. Retrieved from http://www.jstor.org/discover/10.2307/3510192?uid=3738840&uid=2&uid=4&sid=21103756166713

Ramsey, R. P., Marshall, G. W., Johnston, M. W., & Deeter-Schmelz, D. R. (2007). Ethical Ideologies and Older Consumer Perception of Unethical Sales Tactics. Journal of Business Ethics, 70(2), 191–207.

Tansey, R., Brown, G., Hyman, M. R., & Dawson, L. E. (1994). Personal Moral Philosophies and the Moral Judgments of Salespeople. The Journal of Personal Selling and Sales Management, 14(1), 59–75.

 

KOMUNIKACJA, NEGOCJACJE

NEGOCJACJE

1.    Strategie, taktyki i triki negocjacyjne

2.    Kulturowe uwarunkowania negocjacji

3.    Wykorzystanie Teorii Gier w negocjacjach

 

GAMIFIKACJA NEGOCJACJI

1.      Wykorzystanie gier symulacyjnych w szkoleniu negocjatorów lub planowaniu negocjacji

2.      Gamifikacja negocjacji i procesu zarządzania

3.      Wykorzystanie programów języka naturalnego (np. Prolog, Python) w planowaniu negocjacji

 

TEATR KOROPORACYJNY

2.      Koncepcja teatru korporacyjnego i jej zastosowania w zarządzaniu

3.      Koncepcja psychodramy i jej zastosowania w zarządzaniu

 

AUTOPREZENTACJA I WIZERUNEK

1.      Wpływ zachowań pozawerbalnych na wizerunek negocjatora

2.      Taktyki tworzenia wizerunku

3.      Wpływ autoprezentacji na wynik negocjacji

 

 


FILOZOFIA ZARZĄDZANIA

PROJEKTOWANIE IDEAŁU, WIZJI, MISJI ORGANIZACJI I ZARZADZANIA (zarządzanie strategiczne)

1.      Projektowanie ideału według wybranych autorów (np. Russell Ackoff, Herbert Addison  Jason Magidson  iin.)

2.      Rola ideałów w projektowaniu organizacji

3.      Marketing ideałów, wykorzystywanie ideałów w reklamie i sprzedaży

4.      Manipulacja ideałami i przez ideały

5.      Rola idoli, autorytetów i ideałów osobowych w zarządzaniu

6.      Innowacje pozorne jako następstwo źle zaprojektowanego ideału

7.      Projektowanie uniwersytetu. Tematy są tu

8.      Tworzenie potrzeb i kształtowanie klienta w procesie marketingu i reklamy: analiza teorii i stanu badań

 

STRATEGIE I TAKTYKI

1.      Koncepcja strategii działania według Tadeusza Kotarbińskiego lub innego klasyka

2.      Zastosowania Teorii Gier w zarządzaniu

3.      Podobieństwa i różnice między strategiami gry towarzyskiej a strategiami zarządzania

4.      Podobieństwa i różnice między strategią wojenną i strategią zarządzania

5.      Filozoficzne założenia przyjmowane w strategiach i taktykach działania (przegląd i analiza literatury przedmiotu)

a.      Skuteczności i ekonomiczności działania – analiza porównawcza stanowisk

b.      Funkcję i role zarządcze – analiza porównawcza stanowisk

6.      Racjonalność zarządzania

a.      Teorie racjonalności działania w ekonomii i teoriach zarządzania

b.      Modele racjonalności przyjmowane w teoriach decyzji w zarządzaniu

c.      Racjonalność aksjologiczna i instrumentalna w zarządzaniu

 LOGIKA PRAKTYCZNA W ZARZĄDZANIU

7.      Erystyka i sofistyka w negocjacjach i wystąpieniach publicznych w obszarze zarządzania

a.      Analiza logiczna wybranych chwytów erystycznych w zarządzaniu

b.      Metody odpierania chwytów erystycznych – przegląd literatury przedmiotu

c.      Skuteczność chwytów erystycznych – badania własne

8.      Historia filozofii zarządzania (przegląd stanowisk w wybranej epoce lub w wybranym nurcie)

9.      Przydatność wykształcenia filozoficznego w edukacji menadżerów wyższego stopnia – badania własne


KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA

 Prace badawcze

1.      Kulturowe uwarunkowania negocjacji

2.      Przykładowe różnice między wybranymi kulturami w wybranym aspekcie zarządzania – studium przypadków

3.      Wpływ kultury na interpretację podstawowych praw człowieka w zarządzaniu – studium przypadków

 Prace koncepcyjne

4.      Różnice kulturowe w ujęciu wybranych autorów – przegląd literatury, analiza stanu badań i stanowisk: np. R. R. Gesteland, E. T. Hall, G. Hofstede, S. P. Huntington, C. Vazaquez i P. R. Harris i in.

 Prace projektowe

5.      Dobre praktyki i taktyki komunikacji międzykulturowej w zarządzaniu

 

Literatura: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Start/KulturoweRozniceOK/Literatura.htm

 


 

TematyTerminyZasady

STRONA STARTOWAKONTAKT  - ZASADY PISANIA PRAC