Modyfikowano: 2015-02-27

Jan F. Jacko

 

 

SEMINARIUM DOKTORSKIE, MAGISTERSKIE, DYPLOMOWE, PODYPLOMOWE

Sala 2.347 lub 2.324

 

TematyTerminyZasady

 

*     Terminy seminariów (w semestrze): środy, godz. 14.15 – 15.45 z wyjątkami, o których będę zawiadamiać na niniejszej stronie WWW. Obecność na marcowych seminariach jest obowiązkowa.

*     Osoby przebywające za granicą mogą łączyć się w tym czasie ilerningowo w systemie Skype. Konto: SeminariumMagisterskie. Proszę wysłać najpóźniej dzień wcześniej mejla z zawiadomieniem o planowanym połączeniu.

*     Można mnie odwiedzać też w trakcie konsultacji.

 

Metoda:

*     Badania mogą być empiryczne (badania własne, analiza statystyczna), teoretyczne (np. analiza stanu badań, koncepcji, teorii, wyjaśnianie, analiza porównawcza rozwiązań) lub przeglądowe (analiza literatury w wybranym temacie)

*     Proszę stosować się do metodologii pisania prac. Tu są ogólne zasady i trochę rad (nie należy się nimi stresować, ale proszę je brać poważnie, bo chronią przed kłopotami)

 

Schemat przygotowań do udziału w seminarium:

 

*     Wybierz interesujący Cię temat lub kilka tematów i określ ich naukowy cel, metodę pracy, ewentualnie hipotezy badawcze: „dokąd” chcesz dojść i jaką „drogą”. Przedyskutuj je na pierwszym seminarium.

*     Napisz i prześlij wstęp i propozycję bibliografii (1 stronicowym wstęp; przykładowa struktura: cel, metoda, stan badań, oczekiwane wyniki). Wtedy otrzymasz decyzję o przyjęciu Cię na seminarium. Zachęcam do korzystania z biblioteki wydziałowej oraz z tekstów dostępnych onlajn (poza Kampusem - przez Extranet): http://www.bj.uj.edu.pl/bazy-danych

*     Pomagam w uzyskaniu legalnego dostępu do literatury, ale dopiero wtedy, gdy student zgromadził już samodzielnie dostępną bibliografię.

*     Zachęcam do udziału w konferencjach – dają inspirację, okazję do zdobycia wiedzy, kontaktów (naukowych i zawodowych) i publikacji.

 

Zasady i harmonogram zadań:

*     Szkic wstępu i 1 rozdziału należy oddać 2 miesiące przed końcem pierwszego roku.

*     Całość należy oddać do 1 lutego w roku, w którym ma być obrona.

*     Ostateczną wersję pracy (po korektach) – najpóźniej miesiąc przed obroną (po tym terminie nie przyjmuję prac, musimy mieć czas na awaryjne korekty po recenzjach).

*     Teksty proszę przesyłać zawsze w dwu postaciach: wydruk (do mojej skrzynki korespondencyjnej) i mailem (rozszerzenia: rtf, doc, odt)

 


TEMATY

etykanegocjacjestrategie - kultura

*     Tematy trudniejsze (sugerowane dla doktorantów) są podkreślone

*     Tematy mogą być uszczegółowione

*     Można proponować własny temat

*     Nowe tematy zaznaczam kolorem niebieskim.

*     Strona w budowie. W miarę upływu czasu będą się tu pojawiać nowe tematy i znikać minione.

 


ETYKA BIZNESU i ZARZĄDZANIA

Prace badawcze

  1. Wrażliwość na wartości etyczne w wybranej kulturze organizacyjnej
  2. Wpływ kłamstwa na wynik negocjacji
  3. Wpływ manipulacji na skuteczność i ekonomiczność reklamy

 

Studia przypadków

  1. Problemy szczegółowe: dyskryminacja, wyzysk, mob(b)ing, luki prawne, ochrona własności przemysłowej i prawa autorskiego
  2. W jakich warunkach moralność się „opłaca”?
  3. Konflikty wartości w zarządzaniu a prawa człowieka. Przykłady i ich analiza
  4. Analiza przykładowych sporów dotyczących podstawowych praw człowieka w biznesie i zarządzaniu
  5. Luki prawne w zarządzaniu. Przykłady i ich analiza.
  6. Legalizm etyczny. Przykłady i ich analiza.

 

Prace koncepcyjne

  1. Rola etycznych wartości w projektowaniu organizacji i zarządzaniu
  2. Etyczne tło przykładowych doktryn gospodarczych i politycznych
  3. Etyczne tło misji i wizji organizacji
  4. Powszechne prawa człowieka i konflikty wartości w zarządzaniu
  5. Racjonalność zarządzania
  6. Społeczna odpowiedzialność biznesu a sprawiedliwość społeczna
  7. Legalizm w etyce zarządzania. Przykłady lub przegląd badań i ich analiza
  8. Etyczne uzasadnienie i granice partycypacji społecznej. Analiza przykładów
  9. Etyka reklamy, globalizacji, przedsiębiorczości, innowacyjności
  10. Etyka korporacji w kontekście idei praw człowieka (odpowiedzialność społeczna korporacji, analiza uzasadnienia wyroków dotyczących wykorzystania luk prawnych przez korporacje, pojęcie etycznego obowiązku korporacji, etyczna analiza ryzyka inwestycji w korporacjach, dywersyfikacja osobistej odpowiedzialności za decyzję w korporacjach)
  11. Etyka negocjacji
    1. Czy kłamstwo jest dopuszczalne w negocjacjach? Analiza i porównanie stanowisk
    2. Różnica między manipulacją a perswazją w zarządzaniu i biznesie
  1. Społeczna odpowiedzialność biznesu (CSR)
    1. Klasyczne rozumienie odpowiedzialności a pojęcie (SCR) odpowiedzialności społecznej w biznesie
    2. Odpowiedzialność według Romana Ingardena a pojęcie (SCR) odpowiedzialności społecznej w biznesie
    3. Historia pojęcia społecznej odpowiedzialności biznesu
  1. Sumienie w zarządzaniu – historia pojęcia sumienia i jego zastosowanie w praktyce zarządzania
  2. Teorie cnót w zarządzaniu – analiza koncepcji wybranego autora
  3. Analiza przykładowych teorii sprawiedliwości społecznej w zarządzaniu  

 

 

Prace historyczne: Historia etyki biznesu i zarządzania – przegląd i analiza literatury przedmiotu i wybranych stanowisk (praca ma określić teoretyczne założenia i ich konsekwencje w praktyce zarządzania)

  1. Antyczna filozofia zarządzania
  2. Adama Smitha koncepcja zarządzania (ang. self interest)
  3. Utylitarystyczne koncepcje etyki zarządzania
  4. Koncepcje własności Kanta, Hegla, utylitarystów
  5. Hegla koncepcja wyzysku i niewolnictwa
  6. Marksistowska etyka biznesu
  7. Koncepcja alienacji pracy i praw pracowniczych (Hegel, Marks, Wojtyła iin.)
  8. Egzystencjalizm: Teorie autentyzmu w zarządzaniu
  9. Etyka sytuacyjna w zarządzaniu
  10. Kontraktarianizm (konsenusalizm): idea umowy społecznej w etyce biznesu od oświecenia po ang. Social Contracts Theory (ISCT) i (ang.) Order Ethics
  11. Żydowska etyka biznesu
  12. Chrześcijańska etyka biznesu
  13. Islamska etyka biznesu
  14. Chińska etyka biznesu Guanshi i Yijing
  15. Konfucjańska etyka cnót w biznesie i zarządzaniu
  16. Postmodernistyczna etyka biznesu
  17. Feministyczna etyka biznesu

 

PRZYKŁADOWA LITERATURA:

  1. Angielska literatura i „linki” z różnych dziedzin etyki zarządzania: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Syllabi/Ethics/Ethics.htm
  2. Trochę polskiej literatury dostępnej onlajn: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Syllabi/Etyka/Literatura/literatura_online.htm
  3. Zapraszam na moją stronę: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Publ/PublicationsOnline.html
  4. Przykładowa literatura dotycząca metod badania związku postaw i założeń etycznych z zarządzaniem (są w JSTOR):

Barnett, T., Bass, K., & Brown, G. (1994). Ethical Ideology and Ethical Judgment Regarding Ethical Issues in Business. Journal of Business Ethics, 13(6), 469–480.

Brigley, S. (1995). Business Ethics with in Context: Researching with Case Studies. Journal of Business Ethics, 14(3), 219–226.

Forsyth, R. D. (1992). Judging the Morality of Business Practices : The Influence of Personal Moral Philosophies. Journal of Business Ethics, 11(5), 461–470.

Gillmore, G. M., & Hunter, J. E. (1974). Legalism, Antinomianism, Situationism: Three Moral Decision-Making Orientations. Review of Religious Research, 16(1), 2–9. Retrieved from http://www.jstor.org/discover/10.2307/3510192?uid=3738840&uid=2&uid=4&sid=21103756166713

Ramsey, R. P., Marshall, G. W., Johnston, M. W., & Deeter-Schmelz, D. R. (2007). Ethical Ideologies and Older Consumer Perception of Unethical Sales Tactics. Journal of Business Ethics, 70(2), 191–207.

Tansey, R., Brown, G., Hyman, M. R., & Dawson, L. E. (1994). Personal Moral Philosophies and the Moral Judgments of Salespeople. The Journal of Personal Selling and Sales Management, 14(1), 59–75.

 

KOMUNIKACJA, NEGOCJACJE

NEGOCJACJE

1.   Strategie, taktyki i triki negocjacyjne

2.   Kulturowe uwarunkowania negocjacji

3.                                           Wykorzystanie Teorii Gier w negocjacjach

 

GAMIFIKACJA NEGOCJACJI

  1. Wykorzystanie gier symulacyjnych w szkoleniu negocjatorów lub planowaniu negocjacji
  2. Gamifikacja negocjacji i procesu zarządzania
  3. Wykorzystanie programów języka naturalnego (np. Prolog, Python) w planowaniu negocjacji

 

TEATR KOROPORACYJNY

  1. Koncepcja teatru korporacyjnego i jej zastosowania w zarządzaniu
  2. Koncepcja psychodramy i jej zastosowania w zarządzaniu

 

AUTOPREZENTACJA I WIZERUNEK

  1. Wpływ zachowań pozawerbalnych na wizerunek negocjatora
  2. Taktyki tworzenia wizerunku
  3. Wpływ autoprezentacji na wynik negocjacji

 

 


FILOZOFIA ZARZĄDZANIA

PROJEKTOWANIE IDEAŁU, WIZJI, MISJI ORGANIZACJI I ZARZADZANIA (zarządzanie strategiczne)

  1. Projektowanie ideału według wybranych autorów (np. Russell Ackoff, Herbert Addison  Jason Magidson  iin.)
  2. Rola ideałów w projektowaniu organizacji
  3. Marketing ideałów, wykorzystywanie ideałów w reklamie i sprzedaży
  4. Manipulacja ideałami i przez ideały
  5. Rola idoli, autorytetów i ideałów osobowych w zarządzaniu
  6. Innowacje pozorne jako następstwo źle zaprojektowanego ideału

7.     Projektowanie uniwersytetu. Tematy są tu

  1. Tworzenie potrzeb i kształtowanie klienta w procesie marketingu i reklamy: analiza teorii i stanu badań

 

STRATEGIE I TAKTYKI

  1. Koncepcja strategii działania według Tadeusza Kotarbińskiego lub innego klasyka
  2. Zastosowania Teorii Gier w zarządzaniu
  3. Podobieństwa i różnice między strategiami gry towarzyskiej a strategiami zarządzania
  4. Podobieństwa i różnice między strategią wojenną i strategią zarządzania
  5. Filozoficzne założenia przyjmowane w strategiach i taktykach działania (przegląd i analiza literatury przedmiotu)
    1. Skuteczności i ekonomiczności działania – analiza porównawcza stanowisk
    2. Funkcję i role zarządcze – analiza porównawcza stanowisk
  6. Racjonalność zarządzania
    1. Teorie racjonalności działania w ekonomii i teoriach zarządzania
    2. Modele racjonalności przyjmowane w teoriach decyzji w zarządzaniu
    3. Racjonalność aksjologiczna i instrumentalna w zarządzaniu

 

LOGIKA PRAKTYCZNA W ZARZĄDZANIU

  1. Erystyka i sofistyka w negocjacjach i wystąpieniach publicznych w obszarze zarządzania
    1. Analiza logiczna wybranych chwytów erystycznych w zarządzaniu
    2. Metody odpierania chwytów erystycznych – przegląd literatury przedmiotu
    3. Skuteczność chwytów erystycznych – badania własne
  2. Historia filozofii zarządzania (przegląd stanowisk w wybranej epoce lub w wybranym nurcie)
  3. Przydatność wykształcenia filozoficznego w edukacji menadżerów wyższego stopnia – badania własne

 


 

RÓKOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA

 

Prace badawcze

  1. Kulturowe uwarunkowania negocjacji
  2. Przykładowe różnice między wybranymi kulturami w wybranym aspekcie zarządzania – studium przypadków
  3. Wpływ kultury na interpretację podstawowych praw człowieka w zarządzaniu – studium przypadków

 

Prace koncepcyjne

  1. Różnice kulturowe w ujęciu wybranych autorów – przegląd literatury, analiza stanu badań i stanowisk: np. R. R. Gesteland, E. T. Hall, G. Hofstede, S. P. Huntington, C. Vazaquez i P. R. Harris i in.

 

Prace projektowe

  1. Dobre praktyki i taktyki komunikacji międzykulturowej w zarządzaniu

 

Literatura: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Start/KulturoweRozniceOK/Literatura.htm

 


 

TematyTerminyZasady

STRONA STARTOWAKONTAKT  - ZASADY PISANIA PRAC