Modyfikowano:
2014-04-16 |
Jan F. Jacko |
Karl Raimund
Popper
To read this text in your
language, use some translator, for example, for Firefox users: https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/google-translator-for-firefox/,
online translator: http://free-website-translation.com
or open this page in a new window
(to activate the plugin) and click the
button below:
MIKRO-PORADNIK PISANIA
PRAC I TWORZENIA
PREZENTACJI
TEKSTY – PREZENTACJE
I FILMY – METODOLOGIA
których należy unikać
(od najmniej do najbardziej obniżających ocenę)
1.
Błędy
formalne (np. brak numeracji stron, brak informacji o trybie i kierunku
studiów)
2.
Błędy
stylistyczne i ortograficzne
3.
Pseudonaukowa
terminologia (żargon, nowomowa)
4.
Niedokładne
lub niejednorodne odnośniki do literatury (przypisy lub bibliografia)
5.
Brak
określenia źródeł (ilustracji, cytatów), fikcyjne odniesienia lub błędne
odnośniki (np. jeśli w sieci jest tekst opublikowany wcześniej z podanym
źródłem, to podanie linku nie wystarcza, trzeba podać to źródło)
6.
Treść
niezgodna z tytułem
7.
Brak
związku pracy z wykładanym przedmiotem (np. brak analizy zagadnień swoiście
etycznych w pracy dotyczącej etyki)
8.
Temat
inny niż uzgodniony/zadany
9.
Mętny,
nieścisły, niezrozumiały język
10.
Plagiat
(skutkuje niezaliczeniem przedmiotu i konsekwencjami dyscyplinarnymi). W razie
wątpliwości warto przeczytać przed oddaniem pracy: http://akademia-internetu.pl/prawo-w-internecie/12-jak-cytowac-by-nie-plagiatowac/
·
http://jacko.econ.uj.edu.pl/Start/MetodologiaPrac.htm#Struktura
·
http://web.archive.org/web/20121211204156/
·
http://www.inibi.umk.pl/~krys/tutorial.pdf
11. Wymagania edycyjne: Format pliku: dokument programu Microsoft Word lub rtf. Czcionka: Times New Roman 11. Odstępy pomiędzy wierszami: 1.5. Akapity wyjustowane. Strony numerowane (z wyjątkiem pierwszej).
12. Ogólna struktura: strona tytułowa, wstęp, rozdziały i podrozdziały, zakończenie, bibliografia.
13. Pierwsza strona: Proszę podać imię i nazwisko, rok, kierunek, tryb studiów (stacjonarne, zaoczne) autora, datę, tytuł, rodzaj pracy (doktorat, praca magisterska, dyplomowa, zaliczeniowa itp.), aktualny adres majlowy. Należy określić funkcję pracy (np. konkurs, usprawiedliwienie nieobecności). Nie chodzi tu o estetykę, ale o informacje, więc można nie przesadzać z oprawą graficzną pierwszej strony. W nietypowych przypadkach warto krótko opisać o co chodzi. Prace bez tych kluczowych informacji mogą nie być brane pod uwagę. Wersję wydrukowaną należy odręcznie podpisać na stronie tytułowej.
14.
Tytuł musi
być zgodny z tematem i zawartością pracy
15. Temat. Należy trzymać się ustalonego tematu i tytułu. Najlepiej, jeśli wybór tematu wiązać się będzie z planowaną pracą dyplomową, magisterską, doktorską i posiadaną już kompetencją (np. lepiej jest pisać o znanym środowisku, miejscu pracy lub znanych sytuacjach niż o czymś, o czym nie ma się pojęcia).
16. Podtytuły: Proszę dzielić i porządkować materiał (rozdziały, punkty, paragrafy) według jasno określonego kryterium, o którym krótko napiszecie we wstępie. Według niego należy podzielić tekst na części.
ODNOŚNIKI
DO LITERATURY: PRZYPISY I BIBLIOGRAFIA
JAK
SZANOWAĆ PRAWA AUTORSKIE?
·
http://stanislawkrawczyk.blogspot.com/2015/02/jak-szukac-zrode-do-tekstow-naukowych.html
·
zasoby
cyfrowe UJ: https://extranet.uj.edu.pl/
·
English
·
English
·
Ogólne
zasady: http://www.etnologia.uw.edu.pl/zalaczniki/Przypisologia2007.pdf
-
Zasady
systemu APA, który polecam: http://ptbg.org.pl/download/wymogi.pdf
-
http://liberilibri.pl/sites/default/files/Standardy%20APA-PL.pdf
·
W
opisie bibliograficznym musi być autor i tytuł data, miejsce publikacji,
wydawnictwo, czasopismo, ew. strony, na których jest tekst (np. w czasopiśmie),
jeśli są znane. Jeśli korzystacie z książek lub czasopism - rok wydania,
wydawnictwo, miasto, nr czasopisma, strony itd.
·
Jeśli
korzystasz ze źródeł Internetu, koniecznie trzeba podać autora i tytuł
publikacji, trzeba podać dokładny adres strony i datę wizyty na tej stronie.
Należy podać dokładny adres strony (nie wystarczy nadstrona lub przeszukiwarka)
i datę wizyty. Jak nie ma autora, to tekst jako anonim jest mało wartościowy z
naukowego punktu widzenia. Jeśli znalazłeś coś w Internecie, co już zostało
gdzie indziej wydrukowane – koniecznie podaj wpierw drukowane źródło
publikacji, a potem dopiero dodaj opis strony WWW jw.
·
Odnośniki
w tekście powinny mieć informację o stronach, jeśli są podane.
Proszę unikać
plagiatu
8. Plagiat polega m.in. na zamieszczenie całości lub fragmentu cudzego tekstu (zdania, akapitu itp.) bez cudzysłowu i bez donośnika (np. przypisu) lub korzystania z czyichś pomysłów bez wskazania uch źródła (np. jeśli wiadomość pochodzi z wykładu, należy o tym wspomnieć w odnośniku).
9.
Proszę też unikać złej praktyki ghostwriting:
Jeśli piszesz samodzielnie (i cytujesz wszystkie źródła), jesteś autorem pracy.
Jeśli ktoś inny to robi z tobą – on jest współautorem. Przykładowo, jeśli
korzystasz z cudzych pomysłów (np. streszczasz wykład), jesteś współautorem
pracy. Wtedy pierwszym autorem jest pomysłodawca (np. wykładowca) i trzeba go
wskazać na stronie tytułowej.
10. Zamieszczenie bibliografii w tekście nie sprawia, że nie jest on plagiatem.
11. Cytować wolno i
należy, bo cytaty podnoszą wartość pracy: Prawo cytatu: http://forumprawne.org/prawo-autorskie/31544-prawo-cytatu.html
12. Cudzysłów
to drobny znaczek, którego nie należy się obawiać. Proszę unikać przenoszenia
tekstów ze źródeł bez wzięcia ich w cudzysłów i podania źródła.
13. Jeśli
przytaczasz czyjeś słowa, należy wziąć
je w cudzysłów i w przypisie lub nawiasie dokładnie określić źródło (ze stroną).
14. Plagiatem może być niedosłownie korzystanie z czyichś rozwiązań bez wskazania na ich autora. Dlatego jeśli korzystacie z czyichś pomysłów, proszę o tym wspomnieć, wskazując źródło (gdzie lub kiedy o tym pisał lub mówił). Nawet, jeśli nie cytujecie dosłownie tekstu, ale korzystacie z niego, to należy zrobić odnośnik do źródła (np. do wykładu podając jego autora, tytuł, datę).
15. Przeniesienie
tekstu z Internetu lub książki bez cudzysłowu i przypisu skutkuje oceną
niedostateczną (niezależnie od innych walorów pracy) oraz poniższymi
konsekwencjami dyscyplinarnymi.
16. Zgodnie z
art. 115 ust.1 ustawy o prawie autorskim: "Kto przywłaszcza sobie
autorstwo albo wprowadza w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego
utworu albo artystycznego wykonania, podlega grzywnie, karze ograniczenia
wolności albo pozbawienia wolności do lat 3" Do łagodniejszych konsekwencji plagiatu należy skreślenie
z listy studentów.
17. Zła
praktyka: przestawianie wyrazów. Lepiej zacytować, bo cytaty podnoszą wartość pracy,
a programy antyplagiatowe umieją już rozpoznawać zbieżności mimo zmiany szyku.
18. Proszę
unikać fikcyjnych lub nieprecyzyjnych odnośników lub przypisów. Każdy fikcyjny
przypis lub cytat obniża wartość pracy o jedną ocenę.
STRUKTURA TEKSTU
http://www.pracamagisterska.net/rozdzial-metodologiczny/
Wstęp
19. We wstępie należy określić przedmiot, cel, i metodę pracy oraz uzasadnić, dlaczego temat jest wart opracowania.
20. Wstęp powinien też określić aspekt, czyli ten obszar w przedmiocie badań, którego praca dotyczy. Na przykład, badamy reakcje klientów pod względem (w aspekcie) ich decyzji dotyczących określonego dylematu.
21. Na końcu wstępu można określić strukturę pracy
Treść
22. Pojęcia kluczowe należy wprowadzić krótkimi i precyzyjnymi definicjami nominalnymi we wstępie lub rozdziałach.
23. Mile widziane wprowadzenie o stanie badań teoretycznych i empirycznych w temacie – jakie są najważniejsze rozwiązania i badania, kto i co o tym pisał, na czym polegały badania, jakie wyciągnięto wnioski. Czasem wystarczy tylko wspomnieć autorów, teorie i badania, czasem trzeba też streścić poglądy, modele, opisać badania i ich wyniki. Ważne, żeby odwoływać się do prac i autorów najwyżej cenionych w danej dziedzinie wiedzy, więc na przykład jeśli danym problem zajmował się i Platon, należy przede wszystkim wspomnieć Platona, a potem innych autorów.
24. Proszę w każdym przypadku rozważyć różne aspekty zagadnienia – definicje przedmiotu analiz lub badań, stanowiska, stan prawny, kontekst kulturowy i społeczny zagadnienia – o ile wiążą się z tematem pracy.
25. Określ źródła wiedzy. Źródło informacji jest nie mniej ważne od samej informacji (informacja o źródle informacji, to ważna informacja). Twierdzisz za kimś? – wskaż, kto tak twierdzi, gdzie (publikacja, wykład, program TV – kiedy, jaki iin. itp.) i podaj uzasadnienie przez niego podane. Referujesz stan badań – opisz badania (próba, metoda), wskaż źródło i kto te badania wykonał, kiedy, jak, co uzyskał. Referujesz koncepcje i teorie? – wskaż pomysłodawcę, autora/ów, do realizacji jakich zadań koncepcja lub teoria została utworzona.
26. Uzasadniaj. Proszę w miarę możliwości unikać głoszenia twierdzeń bez odpowiedniego ich uzasadnienia (z wyjątkiem tego, co należy do wiedzy powszechnej), więc tego, że trójkąt ma trzy kąty nie musisz uzasadniać, ale wymaga uzasadnienia na przykład postulat jakiejś zmiany w sposobie zarządzania organizacją. Ilekroć twierdzisz coś, co może budzić wątpliwości – podaj uzasadnienie. To może być jest trudne, ale na tym między innymi polega praca naukowa. Jeśli nie znasz uzasadnienia, to też jakaś informacja. Wtedy twierdzisz coś, ale nie znasz uzasadnienia – np. stawiasz hipotezę wyjaśniającą, proponujesz wyjaśnienie. Masz prawo do snucia przypuszczeń, ale należy je sygnalizować. Na przykład „Można wyjaśnić koła w zbożu lądowaniem statku kosmicznego obcej cywilizacji, ale jest to jedno z wchodzących w grę wyjaśnień, które nie zostały potwierdzone empirycznie” Gdy coś twierdzisz, rozważ też twierdzenie przeciwne, wskaż, kto uważa inaczej i podaj źródła.
- Uzasadnienie to na przykład:
a. wskazanie badań empirycznych (trzeba je opisać i podać źródło, gdzie są opisane), trzeba też wskazać ograniczenie uogólnień płynących z badań, bo te zwykle są prawdopodobne (w jakim stopniu?), odnoszą się do przebadanej populacji (jakiej?), mają wyjątki (jakie?) itp.
b. analiza logiczna (np. twierdzę, że to jest błąd logiczny i pokazuję, że tak jest)
c. odwołanie się do oczywistości, do doświadczenia bezpośredniego (metoda fenomenologiczna); tą metodą należy się posługiwać bardzo ostrożnie i starannie, bo nie wszystko, co wydaje się Ci oczywiste, jest oczywiste dla innych
d. powołanie się na opinię wiarygodnego autorytetu (to najmniej cenione, choć dopuszczalne w nauce uzasadnienie; trzeba podać racje za wiarygodnością autorytetu w danej sprawie)
e. hipotezy można uzasadniać przez pokazanie, że dobrze wyjaśniają, nie wchodzą z sprzeczność z twierdzeniami uznanymi za uzasadnione i nie ma innej hipotezy spełniającej powyższe warunki (trzeba rozważyć hipotezy koherencyjne)
9. Należy wyjść poza literaturę podręcznikową. Sięgaj do źródeł.
10. W pracach dotyczących kejsów: Opisz jak najdokładniej, gdzie znalazłe/aś przykład (np. jeśli to książka, do podaj dokładny opis bibliograficzny, z podaniem strony; jeśli to TV, radio, Internet, to dokładna informacja, kto mówił, kiedy, w jakim programie; jeśli w sieci, to jak wyżej, plus WWW i data odwiedzin).
Zakończenie
W zakończeniu trzeba przypomnieć, jaki cel miała praca, powiedzieć, jak cel został osiągnięty, czego nie udało się zrobić i wskazać perspektywy badawcze otwarte pracą (jakie problemy się ujawniły w pracy). Pracę należy krótko streścić.
-
Prace
powstają w grupach, więc należy się wpierw podzielić na grupy w Pegazie.
-
Oddajemy pracę w formie do wyboru:
· Edytowalnego pliku PowerPoint.
W tytule pliku proszę umieścić nazwę pracy i nazwiska autorów. W PowerPoint
mogą być linki do filmów (mile widziane) albo
· Autorskiego filmu
-
Wybrane prace są prezentowane podczas zajęć
-
Pliki wgrywamy do MT do folderu „Prezentacje” wpisawszy się wpierw na „listę
prezentacji”). Jeśli plik jest za duży, to na liście prezentacji wystarczy
podać link do pobrania
POWERPOINT
- Pod slajdami w ramce komentarzy powinien
być tekst dokładnie opisujący, co jest na slajdzie (to jest jakby praca pisemna
- tam obowiązują zasady robienia odnośników - http://jacko.econ.uj.edu.pl/Start/ZasadyPisaniaPrac.htm).
-
Jeśli korzystacie ze źródeł - należy to zaznaczyć (ważne!). Błąd jest, gdy
piszecie o tym, o czym już pisano. W tym przypadku – tak jak w tekście - należy
na w slajdzie zaznaczyć źródło informacji a listę wszystkich źródeł dodać na
końcu
-
Ilustracje powinny mieć opis źródła (jak czegoś nie ma, to można pominąć):
Autor (data) tytuł, tytuł strony www, tytuł witryny www, adres www i data
dostępu. W przypadku dzieł sztuki trzeba podać autora i nazwę dzieła w opisie,
a potem powyższy opis. Można dodać
zdjęcia, ilustracje lub obrazy (należy określić ich źródło, autora).
Odnośniki są w prezentacji. Nie wystarczy dodać je na końcu. Każda ilustracja
powinna być opisana.
-
Strona tytułowa: Tytuł, autorzy/rki. Jeśli streszczasz czyjś wykład albo
książkę, to współautorem jest wykładowca lub autor pracy i należy to zaznaczyć
w tytule (autor, tytuł, data, miejsce wykładu).
-
Film może być kolażem innych filmów. Wtedy w tytule fragmentu i w przypisach
końcowych powinny być dane o wykorzystanych materiałach (autor, tytuł, data
utworzenia materiału).
-
Jeśli film jest autorski – to też należy zaznaczyć na filmie.
-
Proszę w filmie o zgodę na używanie filmu w trakcie zajęć: „Autor/ka/zy
wyraża/ją zgodę na wykorzystanie filmu w celach dydaktycznych”
-
Film może być opatrzony jego analizą