Modyfikowano:
2014-04-16 |
Jan F. Jacko |
Karl Raimund
Popper
To read this
text in your language, use some translator, for example, for Firefox users: https://addons.mozilla.org/pl/firefox/addon/google-translator-for-firefox/, online translator: http://free-website-translation.com or open this page in a new window (to activate the plugin) and click
the button below:
MIKRO-PORADNIK PISANIA
PRAC I TWORZENIA
PREZENTACJI
TEKSTY – PREZENTACJE
I FILMY – METODOLOGIA
których należy unikać
(od najmniej do najbardziej obniżających ocenę)
1.
Błędy
formalne (np. brak numeracji stron, brak informacji o trybie i kierunku
studiów)
2.
Błędy
stylistyczne i ortograficzne
3.
Pseudonaukowa
terminologia (żargon, nowomowa)
4.
Niedokładne
lub niejednorodne odnośniki do literatury (przypisy lub bibliografia)
5.
Brak
określenia źródeł (ilustracji, cytatów), fikcyjne odniesienia lub błędne
odnośniki (np. jeśli w sieci jest tekst opublikowany wcześniej z podanym
źródłem, to podanie linku nie wystarcza, trzeba podać to źródło)
6.
Treść
niezgodna z tytułem
7.
Brak
związku pracy z wykładanym przedmiotem (np. brak analizy zagadnień swoiście
etycznych w pracy dotyczącej etyki)
8.
Temat
inny niż uzgodniony/zadany
9.
Mętny,
nieścisły, niezrozumiały język
10.
Plagiat
(skutkuje niezaliczeniem przedmiotu i konsekwencjami dyscyplinarnymi). W razie
wątpliwości warto przeczytać przed oddaniem pracy: http://akademia-internetu.pl/prawo-w-internecie/12-jak-cytowac-by-nie-plagiatowac/
· Jeśli jest opcja wyboru tematu, to zwykle lista tematów jest w MicTeams, gdzie trzeba zarezerwować temat. Potem można tam ew. podać link do obejrzenia pracy (opcjonalnie).
·
Prace do oceny
oddajemy przez Pegaza
·
Jeśli prace powstają w grupach, należy się wpierw podzielić
na grupy w Pegazie i wybrać grupę.
· Duże pliki np. filmowe przekazujemy do oceny w formie linku do pliku w chmurze z możliwością odtworzenia i pobrania.
·
Wybrane prace mogą
być prezentowane podczas zajęć
·
Wszystkie odnośniki powinny być w
prezentacji/filmie
·
http://jacko.econ.uj.edu.pl/Start/MetodologiaPrac.htm#Struktura
·
http://web.archive.org/web/20121211204156/
·
http://www.inibi.umk.pl/~krys/tutorial.pdf
11. Wymagania edycyjne: Format pliku: edytowalny dokument programu Microsoft Word lub rtf. Czcionka: Times New Roman 11. Odstępy pomiędzy wierszami: 1.5. Akapity wyjustowane. Strony numerowane (z wyjątkiem pierwszej).
12. Ogólna struktura: strona tytułowa, wstęp, rozdziały i podrozdziały, zakończenie, bibliografia.
13. Pierwsza strona: Proszę podać imię i nazwisko, rok, kierunek, tryb studiów (stacjonarne, zaoczne) autora, datę, tytuł, rodzaj pracy (doktorat, praca magisterska, dyplomowa, zaliczeniowa itp.), aktualny adres majlowy. Należy określić funkcję pracy (np. konkurs, usprawiedliwienie nieobecności). Nie chodzi tu o estetykę, ale o informacje, więc można nie przesadzać z oprawą graficzną pierwszej strony. W nietypowych przypadkach warto krótko opisać o co chodzi. Prace bez tych kluczowych informacji mogą nie być brane pod uwagę. Wersję wydrukowaną należy odręcznie podpisać na stronie tytułowej.
14.
Tytuł musi
być zgodny z tematem i zawartością pracy
15. Temat. Należy trzymać się ustalonego tematu i tytułu. Najlepiej, jeśli wybór tematu wiązać się będzie z planowaną pracą dyplomową, magisterską, doktorską i posiadaną już kompetencją (np. lepiej jest pisać o znanym środowisku, miejscu pracy lub znanych sytuacjach niż o czymś, o czym nie ma się pojęcia).
16. Podtytuły: Proszę dzielić i porządkować materiał (rozdziały, punkty, paragrafy) według jasno określonego kryterium, o którym krótko napiszecie we wstępie. Według niego należy podzielić tekst na części.
·
http://stanislawkrawczyk.blogspot.com/2015/02/jak-szukac-zrode-do-tekstow-naukowych.html
·
zasoby
cyfrowe UJ: https://extranet.uj.edu.pl/
Odnośniki w
tekście i bibliografia powinny być znormalizowane – wszystkie w tym samym
stylu. Trzeba wybrać jakiś styl i się go trzymać. Należy podać wszystkie ważne
informacje o źródle: autor, tytuł, publikacja/witryna, strony, jeśli są znane.
Na przykład adres strony www, to nie jest pełny opis bibliograficzny.
Preferowany jest
styl APA, ale można wybrać też inny. Tutaj są instrukcje:
·
English
·
English
·
Ogólne
zasady: http://www.etnologia.uw.edu.pl/zalaczniki/Przypisologia2007.pdf
-
Zasady
systemu APA, który polecam: http://ptbg.org.pl/download/wymogi.pdf
-
http://liberilibri.pl/sites/default/files/Standardy%20APA-PL.pdf
Zachęcam do
korzystania z oprogramowania do tworzenia odnośników i bibliografii, np. Zotero: https://www.zotero.org/download/
To łatwe, choć na początku wymaga trochę czasu.
17.
Źródła pisane powinny być opisane w systemie APA
18.
Jeśli przytaczasz
czyjeś słowa, należy wziąć je w
cudzysłów i w przypisie lub nawiasie dokładnie określić źródło (ze stroną).
19.
Źródła niepisane: Nawet, jeśli nie przepisujesz dosłownie tekstu, ale gdy korzystasz z pomysłów,
należy to zaznaczyć w przypisie, np. „jak twierdzi X,…”
i przypis lub przynajmniej dać donośnik do źródła w tekście, na przykład, jeśli
pomysł dostałeś od wykładowcy w trakcie wykładu lub konsultacji.
20. W pracach dotyczących kejsów: Opisz jak najdokładniej, gdzie znalazłe/aś przykład (np. jeśli to książka, do podaj dokładny opis bibliograficzny, z podaniem strony; jeśli to TV, radio, Internet, to dokładna informacja, kto mówił, kiedy, w jakim programie; jeśli w sieci, to jak wyżej, plus WWW i data odwiedzin).
21.
Odnośniki w
tekście i bibliografia na końcu:
Literatura (bibliografia), to jest dokładny opis źródeł na końcu tekstu. W
tekście są odnośniki do literatury. Literatura na końcu bez odnośników w
tekście, to zła praktyka (dopuszczalna jedynie w podręcznikach).
· W opisie bibliograficznym musi być autor i tytuł data,
miejsce publikacji, wydawnictwo, czasopismo, ew. strony, na których jest tekst
(np. w czasopiśmie), jeśli są znane. Jeśli korzystacie z książek lub czasopism
- rok wydania, wydawnictwo, miasto, nr czasopisma, strony itd.
· Jeśli korzystasz ze źródeł Internetu, koniecznie
trzeba podać autora i tytuł publikacji, trzeba podać dokładny adres strony i
datę wizyty na tej stronie. Należy podać dokładny adres strony (nie wystarczy nadstrona lub przeszukiwarka) i datę wizyty. Jak nie ma
autora, to tekst jako anonim jest mało wartościowy z naukowego punktu widzenia.
Jeśli znalazłeś coś w Internecie, co już zostało gdzie indziej wydrukowane –
koniecznie podaj wpierw drukowane źródło publikacji, a potem dopiero dodaj opis
strony WWW jw.
· Odnośniki w tekście powinny mieć informację o
stronach, jeśli są podane.
22.
Proszę unikać plagiatu
· Plagiat polega m.in. na zamieszczenie całości lub fragmentu cudzego tekstu (zdania, akapitu itp.) bez cudzysłowu i bez donośnika (np. przypisu) lub korzystania z czyichś pomysłów bez wskazania uch źródła (np. jeśli wiadomość pochodzi z wykładu, należy o tym wspomnieć w odnośniku).
·
Proszę też unikać złej praktyki ghostwriting: Jeśli piszesz
samodzielnie (i cytujesz wszystkie źródła), jesteś autorem pracy. Jeśli ktoś
inny to robi z tobą – on jest współautorem. Przykładowo, jeśli korzystasz z
cudzych pomysłów (np. streszczasz wykład), jesteś współautorem pracy. Wtedy
pierwszym autorem jest pomysłodawca (np. wykładowca) i trzeba go wskazać na
stronie tytułowej.
·
Zamieszczenie bibliografii w tekście nie sprawia, że nie
jest on plagiatem.
·
Cytować wolno i należy, bo cytaty podnoszą
wartość pracy: Prawo cytatu: http://forumprawne.org/prawo-autorskie/31544-prawo-cytatu.html
·
Cudzysłów to
drobny znaczek, którego nie należy się obawiać. Proszę unikać przenoszenia
tekstów ze źródeł bez wzięcia ich w cudzysłów i podania źródła.
·
Plagiatem może być
niedosłownie korzystanie z czyichś rozwiązań bez wskazania na ich autora.
Dlatego jeśli korzystacie z czyichś pomysłów, proszę o tym wspomnieć, wskazując
źródło (gdzie lub kiedy o tym pisał lub mówił). Nawet, jeśli nie cytujecie
dosłownie tekstu, ale korzystacie z niego, to należy zrobić odnośnik do źródła
(np. do wykładu podając jego autora, tytuł, datę).
·
Przeniesienie
tekstu z Internetu lub książki bez cudzysłowu i przypisu skutkuje oceną
niedostateczną (niezależnie od innych walorów pracy) oraz poniższymi
konsekwencjami dyscyplinarnymi.
·
Zgodnie z art.
115 ust.1 ustawy o prawie autorskim: "Kto przywłaszcza sobie autorstwo
albo wprowadza w błąd co do autorstwa całości lub części cudzego utworu albo
artystycznego wykonania, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo
pozbawienia wolności do lat 3" Do łagodniejszych konsekwencji
plagiatu należy skreślenie z listy studentów.
·
Zła praktyka:
przestawianie wyrazów. Lepiej zacytować, bo cytaty podnoszą wartość pracy, a
programy antyplagiatowe umieją już rozpoznawać
zbieżności mimo zmiany szyku.
·
Proszę
unikać fikcyjnych lub nieprecyzyjnych odnośników lub przypisów. Każdy fikcyjny
przypis lub cytat obniża wartość pracy o jedną ocenę.
http://www.pracamagisterska.net/rozdzial-metodologiczny/
23. Wstęp
· We wstępie należy określić przedmiot, cel i metodę pracy oraz uzasadnić, dlaczego temat jest wart opracowania.
· Wstęp powinien też określić aspekt, czyli ten obszar w przedmiocie badań, którego praca dotyczy. Na przykład, badamy reakcje klientów pod względem (w aspekcie) ich decyzji dotyczących określonego dylematu.
· Na końcu wstępu można określić strukturę pracy
Treść
24. Pojęcia kluczowe należy wprowadzić krótkimi i precyzyjnymi definicjami nominalnymi we wstępie lub rozdziałach.
25. Mile widziane wprowadzenie o stanie badań teoretycznych i empirycznych w temacie – jakie są najważniejsze rozwiązania i badania, kto i co o tym pisał, na czym polegały badania, jakie wyciągnięto wnioski. Czasem wystarczy tylko wspomnieć autorów, teorie i badania, czasem trzeba też streścić poglądy, modele, opisać badania i ich wyniki. Ważne, żeby odwoływać się do prac i autorów najwyżej cenionych w danej dziedzinie wiedzy, więc na przykład, jeśli danym problem zajmował się i Platon, należy przede wszystkim wspomnieć Platona, a potem innych autorów.
26. Proszę w każdym przypadku rozważyć różne aspekty zagadnienia – definicje przedmiotu analiz lub badań, stanowiska, stan prawny, kontekst kulturowy i społeczny zagadnienia – o ile wiążą się z tematem pracy.
27. Określ źródła wiedzy. Źródło informacji jest nie mniej ważne od samej informacji (informacja o źródle informacji, to ważna informacja). Twierdzisz za kimś? – wskaż, kto tak twierdzi, gdzie (publikacja, wykład, program TV – kiedy, jaki iin. itp.) i podaj uzasadnienie przez niego podane. Referujesz stan badań – opisz badania (próba, metoda), wskaż źródło i kto te badania wykonał, kiedy, jak, co uzyskał. Referujesz koncepcje i teorie? – wskaż pomysłodawcę, autora/ów, do realizacji jakich zadań koncepcja lub teoria została utworzona.
28. Uzasadniaj. Proszę w miarę możliwości unikać głoszenia twierdzeń bez odpowiedniego ich uzasadnienia (z wyjątkiem tego, co należy do wiedzy powszechnej), więc tego, że trójkąt ma trzy kąty nie musisz uzasadniać, ale wymaga uzasadnienia na przykład postulat jakiejś zmiany w sposobie zarządzania organizacją. Ilekroć twierdzisz coś, co może budzić wątpliwości – podaj uzasadnienie. To może być jest trudne, ale na tym między innymi polega praca naukowa. Jeśli nie znasz uzasadnienia, to też jakaś informacja. Wtedy twierdzisz coś, ale nie znasz uzasadnienia – np. stawiasz hipotezę wyjaśniającą, proponujesz wyjaśnienie. Masz prawo do snucia przypuszczeń, ale należy je sygnalizować. Na przykład „Można wyjaśnić koła w zbożu lądowaniem statku kosmicznego obcej cywilizacji, ale jest to jedno z wchodzących w grę wyjaśnień, które nie zostały potwierdzone empirycznie” Gdy coś twierdzisz, rozważ też twierdzenie przeciwne, wskaż, kto uważa inaczej i podaj źródła.
-
Uzasadnienie to na przykład:
a. wskazanie badań empirycznych (trzeba
je opisać i podać źródło, gdzie są opisane), trzeba też wskazać ograniczenie
uogólnień płynących z badań, bo te zwykle są prawdopodobne (w jakim stopniu?),
odnoszą się do przebadanej populacji (jakiej?), mają wyjątki (jakie?)
itp.
b. analiza logiczna (np. twierdzę, że to jest
błąd logiczny i pokazuję, że tak jest)
c. odwołanie się do oczywistości, do
doświadczenia bezpośredniego (metoda fenomenologiczna); tą metodą należy się
posługiwać bardzo ostrożnie i starannie, bo nie wszystko, co wydaje się Ci
oczywiste, jest oczywiste dla innych
d. powołanie się na opinię wiarygodnego
autorytetu (to najmniej cenione, choć dopuszczalne w nauce uzasadnienie; trzeba
podać racje za wiarygodnością autorytetu w danej sprawie)
e. hipotezy można uzasadniać przez
pokazanie, że dobrze wyjaśniają, nie wchodzą z sprzeczność z twierdzeniami
uznanymi za uzasadnione i nie ma innej hipotezy spełniającej powyższe warunki
(trzeba rozważyć hipotezy koherencyjne)
29. Należy wyjść poza literaturę podręcznikową. Sięgaj do źródeł.
30. W zakończeniu trzeba przypomnieć, jaki cel miała praca, powiedzieć, jak cel został osiągnięty, czego nie udało się zrobić i wskazać perspektywy badawcze otwarte pracą (jakie problemy się ujawniły w pracy). Pracę należy krótko streścić.
·
Edytowalny plik PowerPoint. W tytule pliku proszę umieścić nazwę
pracy i nazwiska autorów. W PowerPoint mogą być linki do filmów (mile widziane)
· Pod slajdami w ramce komentarzy powinien być tekst dokładnie opisujący, co jest na slajdzie (to jest jakby praca pisemna - tam obowiązują zasady robienia odnośników - http://jacko.econ.uj.edu.pl/Start/ZasadyPisaniaPrac.htm).
31.
Źródła
· Jeśli korzystacie ze źródeł - należy to zaznaczyć (ważne!). Błąd jest, gdy piszecie o tym, o czym już pisano. W tym przypadku – tak jak w tekście - należy na w slajdzie zaznaczyć źródło informacji a listę wszystkich źródeł dodać na końcu
· Ilustracje powinny mieć opis źródła (jak czegoś nie ma, to można pominąć): Autor (data) tytuł, tytuł strony www, tytuł witryny www, adres www i data dostępu. W przypadku dzieł sztuki trzeba podać autora i nazwę dzieła w opisie, a potem powyższy opis. Można dodać zdjęcia, ilustracje lub obrazy (należy określić ich źródło, autora). Odnośniki są w prezentacji. Nie wystarczy dodać je na końcu. Każda ilustracja powinna być opisana.
32. Strona tytułowa: Tytuł, autorzy/rki. Jeśli streszczasz czyjś wykład albo książkę, to współautorem jest wykładowca lub autor pracy z której korzystasz i należy to zaznaczyć w tytule (autor, tytuł, data, miejsce wykładu).
33. Źródła
·
Początek: Tytuł + autorzy/rki.
·
Jeśli streszczasz
czyjś wykład albo książkę, to współautorem
jest wykładowca lub autor pracy, z której korzystasz i należy to zaznaczyć w
tytule (autor, tytuł, data, miejsce wykładu lub opis bibliograficzny źródła).Jeśli film jest autorski – to też należy napisać.
· Film może być kolażem innych filmów. Wtedy w tytule fragmentu i w przypisach końcowych powinny być dane o wykorzystanych materiałach (autor, tytuł, data utworzenia materiału).
34. Proszę w filmie o zgodę na używanie filmu w trakcie zajęć: „Autor/ka/zy wyraża/ją zgodę na wykorzystanie filmu w celach dydaktycznych”
35. Film powinien być opatrzony jego analizą - najlepiej w samym filmie. Może też być w odrębnym pliku pracy. Jednak dokładny opis wykorzystanych źródeł, powinien być zawsze w filmie.