To
read this text in your language, open
this web-page in a new window (to activate the plugin) and click the button
below. It is an imperfect - automatic translation. |
Jan F. Jacko
2019-01-19. |
METODOLOGIA
PISANIA PRAC
·
Aims and objectives (in English): http://mycourse.solent.ac.uk/mod/book/view.php?id=2744&chapterid=1293
CELE NAUKOWE - CO MA BYĆ OSIĄGNIĘTE?
1.
Celem
naukowym (teoretycznym) jest wiedza, a celem aplikacyjnym (praktycznym) jest
wskazanie możliwości wykorzystania wiedzy (np. teorii lub wyników badań) w
działaniu.
2.
Wiedza,
to nie jest pewność, to jest umysłowy „obraz” świata (teoria) i jego
uzasadnienie.
3.
Cel
naukowy tekstu lub badań określa się go w kontekście niewiedzy, czyli naukowego
problemu, który można wyrazić pytaniem, hipotezą. Celem pracy jest jego
rozwiązanie – odpowiedź na to pytanie, sformułowanie i sprawdzenie hipotezy.
4.
Praca może realizować kilka celów, ale ma tylko
jeden cel główny.
5.
W
pracy należy realizować wyznaczony cel i nic innego. Proszę unikać pisania o
sprawach niezwiązanych z tematem pracy.
6.
W
pracy zaliczeniowej, licencjackiej, magisterskiej wystarczy dobrze referować
czyjeś poglądy; w pracy doktorskiej trzeba dodać coś nowego do stanu wiedzy.
7.
Zawsze
na początku należy określić stan wiedzy i niewiedzy – to, co już wiadomo na
dany temat i czego nie wiadomo.
8.
Nie
jest łatwo odróżnić cel od metody, mogą mieć tę samą nazwę, na przykład
sprawdzanie lub analiza jest metodą, może być też celem
9.
Przykłady
naukowych celów
9.1.
Sformułowanie
hipotez wyjaśniających lub badawczych
9.2.
Sprawdzanie
hipotez badawczych
9.3.
Analiza,
na przykład
· analiza stanu badań w oparciu o literaturę
przedmiotu (trzeba pokazać, że takiej analizy jeszcze nie przeprowadzono),
· doprecyzowanie jakiegoś ważnego pojęcia lub odróżnienia
w danym kontekście,
· ustalanie i precyzowanie pojęć naukowych i
wyprowadzanie z nich implikacji (trzeba tylko wpierw pokazać, że nie jest dość
precyzyjne),
· przedstawienie czyjejś koncepcji (trzeba tylko wpierw
pokazać, że w koncepcji są jakieś niejasności)
· Celem przeglądowym jest określenie teorii
lub stanu badań w danej dziedzinie w oparciu o literaturę przedmiotu. Na
przykład, analiza teorii lub stanu badań, porównanie modeli lub wyników badań.
10.
Typy celów
Badawcze: polegają na zdobywaniu informacji o
rzeczywistości. Wysiłek uczonego skupiony jest na odkrywaniu faktów, opisywaniu
i wyjaśnianiu zjawisk w oparciu o własne lub cudze doświadczenia badawcze i
materiały naukowe. Pomyślnymi rezultatami badawczych prac naukowych są odkrycia
badawcze. Wyniki prac badawczych stanowią rozwiązanie lub próbę rozwiązania
pewnego problemu naukowego w postaci nowych prawd o rzeczywistości, nowych
konstrukcji pojęciowych i technicznych. Dzięki nim rozwija się nasza wiedza o
świecie.
Koncepcyjne: prace naukowe są ograniczone do wstępnych kroków
poprzedzających badania właściwe lub opracowanie materiałów naukowych; także
prace myślowe pośrednio ważne i potrzebne dla postępu badań naukowych. Może to
być wskazanie nowego problemu naukowego, uzasadnienie potrzeby zaistnienia
nowej specjalności naukowej, ułożenie planu badań. Za pracami koncepcyjnymi
mogą iść – i powinny – prace badawcze, dokonywane przez tych samych lub innych
uczonych.
Metodologiczne – to prace nad obmyślaniem, uzasadnianiem
i wypróbowywaniem nowych metod, a także nad krytykowaniem i poprawianiem metod
już znanych. Praca taka może prowadzić na przykład do stwierdzenia
nieprzydatności do określonych celów danej metody. Można by je zaliczyć do prac
koncepcyjnych i podobnie jak one stają się ważne dla nauki wtedy, gdy dzięki
nim powstają istotne prace badawcze.
Analityczne: są zazwyczaj skupione na ustalaniu i
precyzowaniu pojęć naukowych i wyprowadzania z nich implikacji. Charakter
analityczny ma wysiłek myślowy nad włączeniem dotychczasowego piśmiennictwa
naukowego na danym polu badań do nowego przedsięwzięcia badawczego, w którym
istotne jest krytyczne rozprawienie się z dotychczasowymi publikacjami. Prace
analityczne dotyczą pojęć, twierdzeń, poglądów, a także materiałów, rzeczy i
zjawisk. Analiza pojęć to obszar krytyki naukowej.
Syntetyczne: stanowią efekt składania w spoistą całość
wielu szczegółów, wielu prac, wielu wyników badań. Stanowią przeciwieństwo prac
analitycznych. Znamienne jest dla nich szukanie związków między wynikami badań
szczegółowych i na tym gruncie szukanie uogólnień. Charakter syntezy ma na
przykład gromadzenie materiałów do podręczników akademickich i ich pisanie.
Problemowe zawierają nowe zagadnienia, otwierają
nowe kierunki badań. Są tworzone przez wybitnych uczonych. Jeżeli jednak
zajmują się tylko uzasadnieniem nowych zagadnień lub kierunków badań, to
przynależą także do prac koncepcyjnych.
Przyczynkowe: prace polegające na wykonywaniu badań
cząstkowych, mających sens jedynie ze względu na większe przedsięwzięcie naukowe.
Prace te są wykonywane w obrębie tego przedsięwzięcia, na przykład niejako
zlecone przez starszych pracowników naukowych w ramach działalności instytucji
naukowej. Większość prac ogłaszanych na łamach czasopism naukowych należy
właśnie do tej kategorii. Nazwa jej bierze się od przypuszczenia, że takie
prace przyczyniają się do ogólnego postępu badań, a więc i do rozwoju wiedzy
naukowej
Teoretyczne:
Autor opierając się na
faktach już znanych, a więc wynikach swoich lub (częściej) cudzych prac
badawczych, w szerokim sensie doświadczalnych, zmierza do ustalenia natury
pewnych zjawisk, do logicznego uporządkowania twierdzeń, rozumowań i wniosków.
Prace mające cel teoretyczny prowadzą do sformułowania nowych problemów
naukowych, do organizacji nowych prac badawczych, a przez to – do nowych
odkryć. Dzięki uporządkowaniu w pracy teoretycznej wielu składników wiedzy
powstaje teoria naukowa określająca naturę pewnego zjawiska.
Doświadczalne
(eksperymentalne) –
realizowane w sposób eksperymentalny; prowadzą do poznania pewnych
prawidłowości w badanych zjawiskach. Nie należy do takich prac prosty opis
zaobserwowanego stanu rzeczy.
Więcej (ss. 19-43): https://www.wsaib.pl/files/biblioteka/zasoby_cyfrowe/Metodologia%20ogolna.pdf
PROBLEM, TEZA, HIPOTEZY, PYTANIA BADAWCZE
11. Problem badawczy – to, czego nie wiemy
11.1.
Formułując
problem należy określić dotyczący go stan wiedzy. Problem powinien dotyczyć
jakiejś luki w badaniach lub rozumowaniach.
11.2.
Problem
można wyrazić pytaniem lub hipotezą
12. Hipotezy wyjaśniające, to
przypuszczenia dotyczące przyczyn faktów, które zostały ustalone
13.
Hipoteza
badawcza (bywa nazywana
„tezą”)
- to jakieś ogólne przypuszczenie,
które się będzie uzasadniać (np. przez analizę stanu badań), sprawdzać (np.
przez badania własne), wskazywać racje jego prawdziwości (np. w drodze analizy
literatury przedmiotu, analizy zjawiska) itd.
- (Hipo)tezę można wyrażać
- Twierdzeniem (typowa teza): Np. „Podwyższenie wynagrodzenia managerom
wyższego szczebla o 10% skutkuje zmniejszeniem ich motywacji do podejmowania
ryzyka”, „Czerwone tło stron internetowych powoduje spadek sprzedaży w sklepie
internetowym.”
- Klamrą logiczną „Jeżeli… to …,”: Np. „Jeśli
wynagrodzenie managerów wyższego szczebla zostanie podwyższone, to zmniejszy
się ich motywacja do podejmowania ryzyka”, „Jeżeli w sklepie internetowym
zastosowane zostanie czerwone tło dla strony internetowej to spowoduje to
spadek sprzedaży w sklepie internetowym”
- Pytaniem (wtedy pytamy o hipotezę) „Czy podwyższenie wynagrodzenia
managerom wyższego szczebla o 10% skutkuje zmniejszeniem ich motywacji do
podejmowania ryzyka?”, „Czy czerwone tło stron internetowych powoduje spadek
sprzedaży w sklepie internetowym?”
- (Hipo)tezy powinny być formułowane po przeanalizowaniu aktualnego
stanu wiedzy. Nie ma sensu formułowanie przypuszczeń bez uprzedniego zapoznania
się z dorobkiem nauki w danym zakresie, bo może się okazać, że ktoś już to
pytanie zadał lub znalazł na nie odpowiedź i wtedy praca jest niepotrzebna.
- Zwykle na początku badań formułuje się hipotezę ogólną, a potem „rozbija
się” ją na bardziej szczegółowe hipotezy badawcze
Literatura:
- http://poradnikpisania.pl/prace-dyplomowe/jak-stworzyc-teze-pracy-dyplomowej/
W JAKI SPOSÓB CEL MA BYĆ ZREALIZOWANY?
14.
Metoda, to sposób realizacji celu pracy, np. ma
prowadzić do odpowiedzi na pytanie wyznaczone tematem pracy. Metodę wybiera się
ze względu na cel.
15.
Polecam
rozdziały początkowe dotyczące metod: Aronson, E., Wilson, T. D., & Akert, R. M. (1997). Psychologia
społeczna. Serce i umysł. Poznań: Zysk i S-ka. Pobrano z https://pl.scribd.com/doc/24537941/Aronson-Elliot-Psychologia-spoleczna-Serce-i-umysl
16.
Typy
metod
16.1.
Metody
ustalania faktów:
– opis,
analiza, metoda fenomenologiczna, hermeneutyczna:
·
http://bazekon.icm.edu.pl/bazekon/element/bwmeta1.element.ekon-element-000169685540
–
dedukcja/indukcja: http://logic.amu.edu.pl/images/e/eb/Naukoznawstwo2.pdf
–
uzasadnianie, dowodzenie: http://www.home.umk.pl/~mwojc/wyklady_Teren/metoda%20naukowa.pdf
– textual analysis (English): http://www1.cs.columbia.edu/~sbenus/Teaching/APTD/McKee_Ch1.pdf
16.2.
Metody
wyjaśniania (tłumaczenia)
– wyjaśnianie
w ekonomii: http://ue.poznan.pl/data/upload/articles_download/1986/20131010/GORYNIA_Metodologia_9.01.2006.ppt
– formułowanie
hipotezy: http://old.ue.poznan.pl/att/Doktoranckie_WZ/Fazlagic/Jak_formu__owa___pytania_badawcze_i_hipotezy_badawcze.pdf
– sprawdzanie
hipotez (weryfikacja/falsyfikacja): http://keii.ue.wroc.pl/przeglad/Rok%202010/Zeszyt%202-3/2010_57_2-3_082-088.pdf
16.3.
Rozumowania
– https://pl.wikibooks.org/wiki/Logika_dla_prawnik%C3%B3w
– http://gostkowski.wdfiles.com/local--files/psychologia-uam/poz9.pdf
17.
Metody
badań empirycznych
·
metoda indywidualnych przypadków
·
metoda sondażu diagnostycznego
17.1.
Typowe
problemy i „pułapki” w badaniach empirycznych:
– Reprezentatywność próby: http://keii.ue.wroc.pl/przeglad/Rok%202010/Zeszyt%202-3/2010_57_2-3_082-088.pdf
– Losowość próby: http://keii.ue.wroc.pl/przeglad/Rok%202010/Zeszyt%204/2010_57_4_168-174.pdf
– Liczebność próby i poziom istotności:
http://www.statsoft.pl/portals/0/Downloads/Praktyczne_aspekty_szacowania_liczebnosci_proby.pdf
17.2.
Badania
ilościowe:
- http://dzialania-marketingowe.eprace.edu.pl/843,Metody_ilosciowe.html
- http://pbs.pl/x.php/1,135/metody-ilosciowe.html
17.3.
Badania
jakościowe
- http://www.mojasocjologia.pl/badania-jakosciowe-metody-jakosciowe/
17.4.
Zobacz