Jan F. Jacko, Filozofia

Aktualne tematy konkursowe

dla chętnych

 

Aktualny obszar tematyczny: Ideał uniwersytetu a potrzeby społeczne. Wybierz temat z poniższej listy lub zaproponuj własny.

 

 

Przykładowa literatura

1.               Antyczny ideał akademii według wybranych autorów

 

http://www.ethos.lublin.pl/index.php?mod=article&aid=164

 

http://webcache.googleusercontent.com/search?q=cache:5YdqQf2ZXO4J:www.uj.edu.pl/documents/10172/c872fce7-ada0-40d2-a35c-3bd98abd2463+&cd=1&hl=pl&ct=clnk&gl=pl&client=firefox-a

 

http://www.nowakrytyka.pl/spip.php?article259

 

http://www.google.pl/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=7&cad=rja&uact=8&ved=0CEYQFjAG&url=http%3A%2F%2Fpauza.krakow.pl%2F169_2012.pdf&ei=YhJKVK7gDsnAPN-fgHA&usg=AFQjCNFjrVc2MlSyEnOu5k6ejKOD96UGEQ&bvm=bv.77880786,d.ZWU

 

http://www.sapientiokracja.pl/index.php?option=com_content&view=article&id=103:uniwersytet-jako-firma-usugowa-szansa-czy-klska&catid=36:agnieszka-lekka-kowalik&Itemid=64

 

http://www.wiez.pl/czasopismo/;s,czasopismo_szczegoly,id,132,art,3843

 

 

http://www.bryk.pl/wypracowania/pozosta%C5%82e/pedagogika/23840-historia_wychowania_wyk%C5%82ady_%C5%9Bredniowieczne_wychowanie_uniwersytety_jezuici_dewey_wsp%C3%B3%C5%82czesne_systemy_o%C5%9Bwiaty.html

 

 

2.               Średniowieczny i renesansowy ideał uniwersytetu według wybranych autorów

3.               Idealny uniwersytet według R. C. Ackoffa

Pliki do pobrania na ten temat

 

http://www.jstor.org/discover/10.2307/2628739?uid=3738840&uid=2129&uid=2&uid=70&uid=4&sid=21105017374303

http://skipwalter.net/2012/02/08/idealized-design-qualities-for-a-university/

 

3.1.  Streszczenie 3 artykułów (dla 3 osób)

3.2.  Dyskusja koncepcji

4.               Ideał uniwersytetu wg. P. Newmana

http://www.newmanreader.org/works/idea/

http://www.fordham.edu/halsall/mod/newman/newman-university.html

 

5.               Czy klasyczny ideał uniwersytetu nadal jest lub powinien być jego celem?

 

http://www.ethos.lublin.pl/index.php?mod=products&pid=100228&mid=9&mref=404

 

http://forumakad.pl/archiwum/2000/01/artykuly/08-agora.htm

6.               Różnica między uniwersytetem, a wyższą szkołą zawodową

http://jacko.econ.uj.edu.pl/Publ/FilozEduZarzadzanie.pdf

 

6.1.  Społeczne zadania uniwersytetu

6.2.  Społeczne zadania szkoły zawodowej

6.3.  Rola kształcenia zawodowego w uniwersytecie

6.4.  Strategiczne i taktyczne kompetencje w kształceniu

7.               Edukacja elit

7.1.  Rola filozofii w kształceniu elit

7.2.  Rola etyki w kształceniu elit

8.               Typowe błędy dydaktyki i sposoby ich unikania

 

9.               Jakość nauczania

 

9.1.  Co to jest jakość nauczania?

9.2.  Czym się różni jakość nauczania od skuteczności nauczania?

9.3.  Jakimi metodami można mierzyć jakość nauczania?

9.4.  Metody mierzenia jakości nauczania i ich ryzyko błędu

10.            Ankiety studenckie

Praca dotyczy metod statystyki, dla zainteresowanych tym tematem

10.1.                Różnica między sondażem i oceną

10.1.1.  Dobór populacji

10.1.2.  Progi uznawalności

10.2.                Jak motywować studentów do wypełniania ankiet

10.3.                 Ryzyko niereprezentatywność i nielosowość próby. Jak można jej uniknąć?

10.4.                Zasada wzajemności

10.5.                Problem kompetencji respondentów

10.6.                „Gry” psychologiczne

10.7.                Alternatywny projekt ankiety

11.            Mój ideał uniwersytetu: Jak powinien działać uniwersytet i dlaczego?

Praca koncepcyjna, ale trzeba skorzystać (np. z powyższej) w literatury. Można oprzeć na badaniach ankietowych

 

Strona w budowie, będą dalsze tematy i sugestie…