Autor: Jacko, J. F.
Date: (2008)
Title: Koncepcja edukacji w kontekście Platońskiego paradoksu wiedzy.
Editors: A. Błachnio, M. Drzewowski, M. Schneider, W. J. Maliszewski.
Source: Interakcje komunikacyjne w edukacji z perspektywy sytuacyjności i kontekstowości znaczeń.
City: Toruń.
Publisher: Wydawnictwo Adama Marszałka.
Pages: 164-178.
APA: Jacko, J. F. (2008). Koncepcja edukacji w kontekście Platońskiego
paradoksu wiedzy. W: red. A. Błachnio, M. Drzewowski, M. Schneider. In: ed. J. Maliszewski. Interakcje komunikacyjne w edukacji z
perspektywy sytuacyjności i kontekstowości znaczeń. Toruń: Wyd. Adam
Marszałek: 164-78.
Theories of education in the context
of Platonic paradox of knowledge
The essay discusses the concept of
education in theories that attempt to solve of the paradox. of knowledge This
paradox has been first introduced by Plato in his dialogue Meno,
where he brought up the ‘sophistic’ puzzle, which states that inquiry is
impossible for one has no need to inquire after something one already knows,
nor yet after what one do not know, since, in the second case, one would not
even recognize the object one were looking for, if one should succeed in
finding it. The essay analyzes main approaches to the above paradox, such as
classical theories of education introduced by Plato and Aristotle, and some
‘minimalist’ solutions, among others ones that can be found in some
conventional (J. Lotman, K. Popper, K. Ajdukiewicz) aprioristic (l. Kant), and nominalistic
theories.
www: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Publ/PlatonEdukacja_Jacko_2008.pdf