Cel i tematyka

Projektowanie uniwersytetu

w zmiennych kontekstach społeczno-ekonomicznych

Konferencja ma być miejscem dyskusji naukowców, studentów, ekspertów i praktyków z różnych dziedzin dotyczącej projektowania uniwersytetu. Z jednej strony - chcielibyśmy zbadać założenia różnych jego projektów, z drugiej - rozważyć pojawiające się w praktyce ich wdrażania problemy. Zgłoszone wykłady mogą dotyczyć stanu badań teoretycznych i empirycznych lub proponować własne ujęcie powyższej tematyki.


Celem konferencji jest wymiana doświadczeń i poglądów na temat roli i optymalnej organizacji uniwersytetu w systemach społeczno-gospodarczych XXI wieku. Zamiast narzekać, pragniemy rozważyć pomysły dotyczące jego projektowania. Mamy nadzieję, że dyskusja nie ograniczy się do konstatacji aktualnych sporów dotyczących misji i wizji uniwersytetu oraz trudności w ich realizacji. Autorzy wystąpień są proszeni o rozważenie tego, czy i jakie potrzeby społeczne wyznaczają jego specyfikę w określonych kontekstach społeczno-gospodarczych. Należy nie tylko określić projekt, ale też wskazać racje jego wdrażania.


Chcemy zwrócić uwagę na unikalne zadania uniwersytetu w kształtowaniu kompetencji i umiejętności potrzebnych do tworzenia kultury, odgrywania ról społecznych na wyższych szczeblach zarządzania, gdzie zadania zawodowe wymagają podejmowania strategicznych decyzji, tworzenia innowacyjnych rozwiązań, budowania przewagi konkurencyjnej itp., a także kompetencji obywatelskich. Mamy nadzieję, że konferencja będzie okazją do rozważenia dobrych praktyk dydaktyki mającej na celu optymalne kształcenie tych kompetencji i umiejętności.

 Proponowane obszary tematyczne:

  1. Projekty uniwersytetu i ich uzasadnienie
  2. Taktyka lean management zarządzania uniwersytetem
  3. Wartości założone w projektach uniwersytetu
  4. Kulturowe, gospodarcze i społeczne uwarunkowania projektów uniwersytetu
  5. Naukowa a dydaktyczna misja uniwersytetu
  6. Dobre i złe praktyki kształcenia zawodowego w uniwersytecie
  7. Kompetencje elit społecznych
  8. Kwalifikacje a predyspozycje, kompetencje i umiejętności osób zarządzających szkołą wyższą

Osoby zainteresowane udziałem mogą przedstawić ustną prezentację, plakat lub być uczestnikami biernymi. Wszystkie sesje plenarne odbędą się w języku angielskim. Sesje panelowe - w językach narodowych. Istnieje możliwość zdalnego uczestnictwa w konferencji (więcej informacji).

Przewiduje się publikacje pokonferencyjną (w monografii naukowej) i książkę abstraktów (po konferencji). Najlepsze teksty będą publikowane w czasopiśmie naukowym.

Więcej informacji: http://jacko.econ.uj.edu.pl/Konf/IdealizedDesign/6/