PRZYKŁADOWE PYTANIA KONTROLNE
Tu są przykładowe
pytania, które mogą pojawić się na egzaminie. Zakres egzaminu jest wyznaczone
konspektem wykładu (ramka po lewej). Jeśli notatki nie zawierają odpowiedzi na
któreś z pytań, należy ją znaleźć w literaturze. Pytania skreślone nie obowiązują
na egzaminie.
1.
Konspekt wykładu
i literatura obowiązkowa (autor, tytuł).
2.
Etymologia słowa “filozofia”
3.
Przedmiot, cel, aspekt filozofii.
5.
Czy filozofia
jest nauką? – Argumenty za i przeciw
6.
Przedmiot,
metoda, aspekt i cel filozofii w nurcie racjonalistycznym.
7.
Filozofia a
inne systemy twierdzeń i dziedziny kultury - światopogląd, ideologia, mądrość życiowa
8.
Praktyczne
aspekty filozofii - Czy można żyć bez
filozofowania?
9.
Związki między
filozofią a naukami szczegółowymi
10.
Co to jest
wyjaśnianie?
11.
Na czym polegało
nowatorstwo filozofii presokratyków?
12.
Wyjaśnij pojęcie
ARCHE w filozofii starożytnej
13.
Czym jest ARCHE
wedlug następujących filozofów:
a. Sokrates
b. Platon
c.
Arystoteles
d.
Epikureizm
e.
Stoicyzm
f.
Filozofa a
religia (podobieństwa, różnice, związki) w racjonalistycznym nurcie myśli
średniowiecznej. św. Augustyn, św. Tomasz z Akwinu
g. Filozofia renesansu. Jakie zmiany zaszły w filozofii
renesansu w stosunku do filozofii średniowiecza?
h. Fiozofia oświecenia
i.
Kartezjusz
j.
Hume
k. Kantyzm i neokantyzm
l.
Idealizm
niemiecki
m. Fenomenologia
n. Neotomizm
o. Egzystencjalizm
p.
Hermeneutyka
q.
Pragmatyzm
r.
Pozytywizm i neopozytywizm
s.
Filozofia analityczna
15. Wymień przedstawicieli powyższych nurtów filozofii, w którym
wieku żyli (tam, gdzie jest data w konspekcie)
16.
FILOZOFIA STAROżYTNA. Datowanie
-
okres powstawania
f.
-
o. oświecenia f.
(f. przyrody i przełom humanistyczny)
-
o. systemów
(Platon, Arystoteles)
-
szkoły życia
(etyka, stoicy, epikurejczycy, sceptycy)
-
okres synkretyczny
(f. pod wpływem Chrześcijaństwa)
17. Co to jest orfizm
(orficyzm)
18. Sokrates V-IV w.p.Ch.
-
Pozorne podobieństwo do sofistów i polemika z sofistami
-
Etyka: intelektualizm etyczny (cnota = wiedza)
-
Metoda nauczania (elenktyczna, meieutyczna)
19. Platon
- Metafizyka: idée, skrajny realizm pojęciowy
-
Teoria poznania:
natywizm, koncepcja anamnezy
-
Koncepcja
człowieka: dualism, cnota jako równowaga rozumu i pożądliwości (np. mit o
rydwanie)
-
Filozofia
społeczna: krytyka demokracji, totalitarny model państwa, metafora jaskini i
ideał zarządcy - filozofa
20. Arystoteles, Stargirda (IV w.p.Ch.)
21. Stoicyzm – panteizm, etyka,
przedstawiciel, APATHEIA
22. Epikureizm - etyka,
przedstawiciel
23. Augustyn z Hippony (IV-V w.) – wpływ
Platona
·
Teoria poznania:
iluminizm
·
Antropologia
o
Dualizm duszy i
ciała
o
Zagadnienie zła a
wolność człowieka
o
Teoria
predestynacji
24. Tomasz z Akwinu, Akwinata –
wpływ Arystotelesa
·
Metafizyka – hylemorfizm
- odróżnienie materii i formy, teoria aktu i potencji (byt, jako akt).
·
„Drogi” (dowody na istnienie Boga)
·
Antropologia – hylemorfizm – dusza, jako forma, jedność psychofizyczna
25. Kartezjusz (XVI - XVII w.)
·
Epistemologia: Co
to jest sceptycyzm metodyczny? Co znaczy powiedzenie Cogito ergo sum. Natywizm.
·
Antropologia:
Dualizm duszy i ciała. Co znaczy odróżnienie res cogitans i res extensa?
Na czym polega paradoks związku ciała i duszy?
26.
Immanuel Kant (1724 – 1804): Epistemologia
– kategorie. Etyka
– imperatyw kategoryczny
27. Fenomenologia
– przedstawiciele i metoda
28. Egzystencjalizm – przedstawiciele,
koncepcja autentyzmu
29.
Hermeneutyka
– przedstawiciele i metoda
30. Pragmatyzm - nazwiska
przedstawicieli, ogólna charakterystyka nurtu, pragmatyczna definicja prawdy
31.
Marksizm – ogólna
charakterystyka nurtu, koncepcja
alienacji
32.
Neopozytywizm – ogólna
charakterystyka nurtu, przedstawiciele
33. Filozofia analityczna
- nazwiska przedstawicieli, ogólna
charakterystyka nurtu.
ROLA
FILOZOFII W NAUKACH APLIKACYJNYCH
34. Czym różnią się nauki aplikacyjne od nauk
teoretycznych?
35. Co to jest strategia optymalna / dominująca?
36. Co to jest ontologia sytuacji?
37. Na czym polega Dylemat Więźnia / Podróżnika? Podaj
przykłady aplikacji tych dylematów do rozwiązywania realnych dylematów. Czy
teoria gier zawsze dale najlepsze rozwiązanie, a jeśli nie, to dlaczego?
38. Rola ontologii w rozwiązywaniu dylematów Teorii Gier
39. Omów rolę modeli w naukach
szczegółowych na wybranym przykładzie
40. Omów rolę myślenia abstrakcyjnego
w pracy menedżera
DZIAŁY
FILOZOFII
41. Krótka charakterystyka
działów filozofii - przedmiot badań, typowe pytania, typowe
problemy:
a. Epistemologia, gnozeologia, teoria poznania
b. Teoria człowieka, antropologia filozoficzna
c. Filozofia społeczna
d. Etyka
e. Estetyka
f.
Filozofia języka
g.
Filozofia kultury
h. Aksjologia
i.
Filozofia dziejów
j.
Historia
filozofii
42. Związki między działami filozofii (ze względu na
przedmiot i metodę)
ZNAK
43.
Co to jest
ZNAK?
44.
Co to jest
desygnat nazwy?
45.
Co to jest
zakres nazwy?
46.
Omów STOSUNKI ZAKRESÓW nazw
DEFINICJE
47.
Co to jest
definicja?
48.
Omów ważniejsze typy
definicji i podaj ich przykłady
49.
Jaką rolę pełni definiowanie w pracy
naukowej?
50.
Omów BŁĘDY W DEFINIOWANIU
51.
Przykłady pytań o przykłady (na egzaminie
mogą być inne przykłady):
·
Czy z punktu widzenia
współczesnego języka polskiego poniższe definicje są definicjami
sprawozdawczymi, regulującymi, czy projektującymi?:
–
„Podręcznik jest to książka zawierająca zbiór
wiadomości z pewnej dziedziny wiedzy, ułożonych tak, by czytelnik mógł jak
najłatwiej wiadomości te opanować” – definicja sprawozdawcza;
–
„Student to osoba, która ma dużo wolnego czasu i
bywa na wykładach” – Jako nominalna - definicja regulująca, bo słowo „student”
jest wieloznaczne; Jako realna – za wąska i za szeroka.
–
„Wysoki człowiek to człowiek, który liczy więcej niż
§
Co masz do zarzucenia definicji: „Stałymi logicznymi
nazywamy a). funktory prawdziwościowe, b). kwantyfikatory, c). ‘jest’ w sensie
‘przynależy’, d). wyrażenia dające się zdefiniować za pomocą wyrażeń
wymienionych pod a).-c).? - definicja jest za długa o punkt d).
§
Czy definicja „Rzeka jest to naturalny ciek słodkowodny,
stały lub okresowy, większy od strugi, strumienia i potoku” jest poprawna? –
tak.
§
Co masz do zarzucenia definicjom:
–
„Notariusz jest to osoba pełniąca funkcje
notariusza” – błędne koło bezpośrednie;
–
„Wybuch jest to cecha charakterystyczna materiałów,
które ulegają gwałtownym reakcjom chemicznym” – błąd przesunięcia
kategorialnego („wybuch” nie jest „cechą”);
–
„Metro to środek komunikacji miejskiej poruszany
siłą elektryczności” – definicja za szeroka (brakuje określenia „podziemna”,
bez niego definicja ta może dotyczyć tramwajów).
ROZUMOWANIA i myślenie strategiczne
1.
Zdefiniuj
wynikanie
2.
Określ
cele znanych ci metod rozumowania
2.1. Zdefiniuj wnioskowanie
2.2. Zdefiniuj uzasadnianie
2.3. Zdefiniuj dowodzenie
2.4. Zdefiniuj wyjaśnianie
3.
Czym
się różni wynikanie od wnioskowania?
4.
Czym się
różnią rozumowania dedukcyjne od redukcyjnych?
5.
Warunki,
jakie musi spełnić doświadczenie w uzasadnianiu bezpośrednim
6.
Co to jest uzasadnianie bezpośrednie / pośrednie?
7.
Omów
warunki, które powinna spełnić hipoteza wyjaśniająca
8.
Postaw hipotezę, która tłumaczyłaby jak dokonano
kradzieży i podaj sposoby jej sprawdzania: „Po południu, w czasie gdy w
sklepach była przerwa obiadowa, ruchliwą ulicą szło dwóch tragarzy niosąc z
trudem szafę do ubrań. Przed sklepem z wyrobami jubilerskimi przystanęli na
chwilę, żeby odpocząć, postawili szafę i odeszli do budki z papierosami. Co się
z nimi później stało nikt nie zauważył. Gdy kierownik sklepu jubilerskiego
wrócił z obiadu, zobaczył szafę zasłaniającą wystawę i starał się ją odsunąć.
Spostrzegł wtedy z przerażeniem, że w szybie wystawowej jest wycięty okrągły
otwór i brak wszystkich cennych przedmiotów, które znajdowały się w pobliżu
otworu.”
9.
Omów
znane Ci błędy w rozumowaniu, podaj przykłady
10.
Określ
rodzaj rozumowania. Przykłady na egzaminie mogą być inne:
–
„Mała
dziewczynka spadła z drzewa. Lekarz zapytał się jej, czy cos ja boli.
Dziewczynkę nic nie bolało, więc doktor uznał, ze wszystko jest w
porządku.” R. redukcyjne - sprawdzanie
–
„Skoro
Zosia zgodziła się pójść ze Stefanem do kina, to znaczy, że go kocha.” R. red.
- tłumaczenie
11.
Określ
rodzaj błędu i wytłumacz, na czym błąd polega. Przykłady na egzaminie mogą być
inne
–
„Ludzie
są niegodziwi, bo natura ludzka jest zepsuta, a to, że natura ludzka jest zepsuta,
poznać najlepiej po niegodziwości ludzi.” Błędne koło w dowodzeniu – błąd
formalny
–
„Każdy
minister jest politykiem. Niektórzy politycy są skorumpowani. Zatem niektórzy
ministrowie są skorumpowani.” Błąd formalny we wnioskowaniu
–
„Wszyscy
Polacy nie są tolerancyjni, więc i ty nie jesteś” – Błąd materialny
12.
Omów
metody odkrywania strategii
13.
Omów
metody uzasadniania strategii
14.
Omów
ontologię strategii
EPISTEMOLOGIA
A.
Część pierwsza
książki K. Ajdukiewicza (2003) Zagadnienia
i kierunki filozofii. Kęty-Warszawa: Wyd. Antyk: 17-68 – wszystko, co tam
jest, A ZWŁASZCZA
1.
Arystotelesowska
def. prawdy
2.
Różnica
między prawdziwością a kryteriami prawdziwości
3.
Kryteria
prawdy
4.
Sceptycyzm
i jego odparcie
5.
Natywizm a
genetyczny empiryzm
6.
Aprioryzm a aposterioryzm (empiryzm
metodologiczny)
7.
Racjonalizm
a irracjonalizm w sporze o źródła poznania
8.
Epistemologiczny
idealizm i realizm immanentny
9.
Epistemologiczny
idealizm i realizm transcendentalny
10.
Przedmiot
intencjonalny
B.
Spór o
uniwersalia z części drugiej książki
K. Ajdukiewicza (2003) Zagadnienia i
kierunki filozofii. Kęty-Warszawa: Wyd. Antyk: 17-68.
C.
Z
wykładu (w oparciu o własne notatki):
1.
Wieloznaczność
pojęcia prawdziwości
a.
Sens
metafizyczny prawdziwości
b.
Sens
epistemologiczny prawdziwości
2.
Naturalne
i nadnaturalne źródła wiedzy
3.
Bezpośrednie
a pośrednie źródła wiedzy
4.
Jak
odróżnić źródła wiarygodnie od niewiarygodnych?
5.
Dwa
warunki wiarygodności autorytetu poznawczego
METAFIZYKA
Antropologia
1. Osoba a człowiek
2. Racjonalizm antropologiczny w starożytnej
Grecji
2.1. Mitologiczne uzasadnienie racjonalizmu
2.2. Militarne uzasadnienie racjonalizmu
3. Starożytna koncepcja cnoty
4. Problem racjonalności (wartości) uczuć, inteligencja
emocjonalna
5. Intelektualizm etyczny myślicieli
starożytnych
6. Koncepcja predestynacji św. Augustyna
7. Nowożytna koncepcja wolności – co to
znaczy causa sui?
8. Chrześcijańska inspiracja nowożytnego
odkrycia wolności W. absolutna a wolność częściowa
9. Wolność „od” i wolność „do”
10. Determinizm, a nowożytna koncepcja wolności
11. Wolność jako postulat etyki według
Ingardena (z "Książeczki o człowieku")
12. Koncepcja systemów względnie izolowanych
Ingardena
13. Wolność z rozumność - związki, podobieństwa i różnice
14. Koncepcja Duszy według Platona,
Arystotelesa, Kartezjusza, św. Tomasza z Akwinu
15. Teza o istnieniu duszy jako hipoteza
wyjaśniająca
16. Atrakcyjność materialistycznego
redukcjonizmu
17. Czy nauka może odkryć, „że duszy nie ma?”
Dlaczego?
18. Stanowiska w sprawie związku duszy i ciała
19. Materializm antropologiczny + przedstawiciele
i ich stanowiska
20. Spirytualizm antropologiczny + przedstawiciele i ich stanowiska
21. Dualizm
antropologiczny + przedstawiciele + przedstawiciele i ich stanowiska
22. Koncepcja jedności psychofizycznej człowieka +
przedstawiciele i ich stanowiska
23. Praktyczne konsekwencje dualizmu w kulturze
HISTORIA
FILOZOFII – jak w konspekcie
12. W jakim sensie filozofia jest nauką ścisłą
13. Jakie kompetencje rozwija wykład filozofii?
14. Dlaczego myślenie abstrakcyjne sprzyja skutecznemu
działaniu?
15. Na czym polega intuicja
intelektualna według Platona?
16. Na czym polega abstrakcja
według Arystotelesa?
17. Abstrakcja w sensie
neopozytywistycznym:
18. Wymień ważniejsze funkcje wykładu filozofii w procesie
kształcenia na Twoim kierunku studiów?