PYTANIA KONTROLNE
Strona NIE ZAWIERA
pytań egzaminacyjnych. Ona tylko wyznacza przybliżony zakres egzaminu. Jeśli
notatki nie zawierają odpowiedzi na któreś z pytań, należy ją znaleźć w literaturze. Pytania skreślone
nie obowiązują na egzaminie.
Sugeruję zacząć od opanowania
głównych definicji i informacji o filozofiach, potem problemów
metodologicznych, a w końcu zagadnień związanych z zastosowaniem filozofii w naukach.
WSTEP
1. Konspekt wykładu i literatura obowiązkowa (autor, tytuł).
2. Etymologia słowa “filozofia”
3.
Co to
jest filozofia? – definicja, którą przyjęliśmy na
wykładzie – wytłumacz kluczowe terminy tej definicji
4.
Czym się
różni potoczne i właściwe pojęcie filozofii?
5. Dwa główne cele filozofii,
6. Przedmiot i aspekt filozofii.
WSTĘPNE OKREŚLENIE FILOZOFII
8.
Czy filozofia jest nauką? – Argumenty za i przeciw
9.
Przedmiot, metoda, aspekt i cel filozofii w nurcie
racjonalistycznym.
10. Filozofia
a inne systemy twierdzeń i dziedziny kultury - światopogląd, ideologia, mądrość
życiowa
11. Praktyczne
aspekty filozofii - Czy można żyć bez
filozofowania?
12. Związki
między filozofią a naukami szczegółowymi
13. Co to jet wyjaśnianie?
14. Presokratycy
15. Na czym polegało nowatorstwo filozofii presokratyków?
16. Wyjaśnij pojęcie ARCHE w filozofii starożytnej
17. Czym jest ARCHE wedlug:
19. Omów
krótko, czym była filozofia według:
19.1. Sokrates
19.2. Platon
19.3.
Arystoteles
19.4.
Epikureizm
19.5.
Stoicyzm
19.6.
Filozofa a
religia (podobieństwa, różnice, związki) w racjonalistycznym nurcie myśli
średniowiecznej. św. Augustyn, św. Tomasz z Akwinu
19.7. Filozofia renesansu. Jakie zmiany zaszły w filozofii
renesansu w stosunku do filozofii średniowiecza?
19.8. Fiozofia oświecenia
19.9. Kartezjusz
19.10.
Hume
19.11.
Kantyzm i
neokantyzm
19.12.
Idealizm
niemiecki
19.13.
Fenomenologia
19.14.
Neotomizm
19.15.
Egzystencjalizm
19.16.
Hermeneutyka
19.17.
Pragmatyzm
19.18.
Pozytywizm i neopozytywizm
19.19.
Filozofia analityczna
20. Wymień przedstawicieli powyższych nurtów filozofii, w którym wieku żyli (tam, gdzie jest data w konspekcie)
ROLA FILOZOFII W NAUKACH APLIKACYJNYCH
21. Czym różnią się nauki aplikacyjne od nauk teoretycznych?
22. Co to jest strategia optymalna / dominująca?
23. Co to jest ontologia sytuacji?
24. Na czym polega Dylemat Więźnia / Podróżnika? Podaj przykłady aplikacji tych dylematów do rozwiązywania realnych dylematów. Czy teoria gier zawsze dale najlepsze rozwiązanie, a jeśli nie, to dlaczego?
25.
Rola ontologii w rozwiązywaniu dylematów Teorii
Gier
26.
Omów
rolę modeli w naukach szczegółowych na wybranym przykładzie
27.
Omów
rolę myślenia abstrakcyjnego w pracy menedżera
DZIAŁY FILOZOFII
28. Krótka charakterystyka działów filozofii - przedmiot badań, typowe pytania, typowe problemy:
28.1. Epistemologia, gnozeologia, teoria poznania
28.2. Teoria człowieka, antropologia filozoficzna
28.3. Filozofia społeczna
28.4. Etyka
28.5. Estetyka
28.6.
Filozofia
języka
28.7.
Filozofia
kultury
28.8.
Aksjologia
28.9. Filozofia dziejów
28.10. Historia filozofii
29. Związki między działami filozofii (ze względu na przedmiot i metodę)
ZNAK
30. Co to jest ZNAK?
31. Co to jest desygnat nazwy?
32. Co to jest zakres nazwy?
33. Omów
STOSUNKI ZAKRESÓW nazw
DEFINICJE
34. Co to jest definicja?
35. Omów ważniejsze
typy definicji i podaj ich przykłady
36. Jaką rolę pełni definiowanie w pracy naukowej?
37. Omów BŁĘDY W DEFINIOWANIU
38.
Przykłady
pytań o przykłady (na egzaminie mogą być inne przykłady):
·
Czy z punktu widzenia współczesnego
języka polskiego poniższe definicje są definicjami sprawozdawczymi,
regulującymi, czy projektującymi?:
–
„Podręcznik
jest to książka zawierająca zbiór wiadomości z pewnej dziedziny wiedzy,
ułożonych tak, by czytelnik mógł jak najłatwiej wiadomości te opanować” –
definicja sprawozdawcza;
–
„Student
to osoba, która ma dużo wolnego czasu i bywa na wykładach” –
Jako nominalna - definicja regulująca, bo słowo „student” jest
wieloznaczne; Jako realna – za wąska i za szeroka.
–
„Wysoki
człowiek to człowiek, który liczy więcej niż
§
Co
masz do zarzucenia definicji: „Stałymi logicznymi nazywamy a).
funktory prawdziwościowe, b). kwantyfikatory,
c). ‘jest’ w sensie ‘przynależy’, d). wyrażenia dające się zdefiniować za pomocą wyrażeń
wymienionych pod a).-c).? - definicja
jest za długa o punkt d).
§
Czy
definicja „Rzeka jest to naturalny ciek słodkowodny, stały lub okresowy,
większy od strugi, strumienia i potoku” jest poprawna? – tak.
§
Co
masz do zarzucenia definicjom:
–
„Notariusz
jest to osoba pełniąca funkcje notariusza” – błędne koło bezpośrednie;
–
„Wybuch
jest to cecha charakterystyczna materiałów, które ulegają gwałtownym reakcjom chemicznym”
– błąd przesunięcia kategorialnego („wybuch” nie jest „cechą”);
–
„Metro
to środek komunikacji miejskiej poruszany siłą elektryczności” – definicja za
szeroka (brakuje określenia „podziemna”, bez niego definicja ta może dotyczyć
tramwajów).
ROZUMOWANIA i myślenie
strategiczne
1.
Zdefiniuj
wynikanie
2.
Określ
cele znanych ci metod rozumowania
2.1.Zdefiniuj
wnioskowanie
2.2.Zdefiniuj
uzasadnianie
2.3.Zdefiniuj
dowodzenie
2.4.Zdefiniuj
wyjaśnianie
3.
Czym
się różni wynikanie od wnioskowania?
4. Czym się różnią rozumowania dedukcyjne od redukcyjnych?
5.
Warunki,
jakie musi spełnić doświadczenie w uzasadnianiu bezpośrednim
6.
Co to jest uzasadnianie bezpośrednie / pośrednie?
7.
Omów warunki, które powinna spełnić hipoteza wyjaśniająca
8.
Postaw hipotezę, która tłumaczyłaby jak dokonano kradzieży i podaj
sposoby jej sprawdzania: „Po południu, w czasie gdy w
sklepach była przerwa obiadowa, ruchliwą ulicą szło dwóch tragarzy niosąc z
trudem szafę do ubrań. Przed sklepem z wyrobami jubilerskimi przystanęli na
chwilę, żeby odpocząć, postawili szafę i odeszli do budki z papierosami. Co się
z nimi później stało nikt nie zauważył. Gdy kierownik
sklepu jubilerskiego wrócił z obiadu, zobaczył szafę zasłaniającą wystawę i
starał się ją odsunąć. Spostrzegł wtedy z przerażeniem, że w szybie wystawowej
jest wycięty okrągły otwór i brak wszystkich cennych przedmiotów, które
znajdowały się w pobliżu otworu.”
9.
Omów
znane Ci błędy w rozumowaniu, podaj przykłady
10.
Określ
rodzaj rozumowania. Przykłady na egzaminie mogą być inne:
–
„Mała dziewczynka spadła z drzewa. Lekarz
zapytał się jej, czy cos ja boli. Dziewczynkę nic nie bolało, więc doktor
uznał, ze wszystko jest w porządku.” R.
redukcyjne - sprawdzanie
–
„Skoro Zosia zgodziła się pójść ze
Stefanem do kina, to znaczy, że go kocha.” R. red. - tłumaczenie
11.
Określ
rodzaj błędu i wytłumacz, na czym błąd polega. Przykłady na egzaminie mogą być
inne
–
„Ludzie są niegodziwi, bo natura ludzka
jest zepsuta, a to, że natura ludzka jest zepsuta, poznać najlepiej po
niegodziwości ludzi.” Błędne koło w dowodzeniu – błąd formalny
– „Każdy minister jest politykiem. Niektórzy politycy są skorumpowani. Zatem niektórzy ministrowie są skorumpowani.” Błąd formalny we wnioskowaniu
–
„Wszyscy Polacy nie są tolerancyjni, więc
i ty nie jesteś” – Błąd materialny
12.
Omów metody odkrywania strategii
13.
Omów metody uzasadniania strategii
14.
Omów
ontologię strategii
EPISTEMOLOGIA
A.
Część
pierwsza książki K. Ajdukiewicza (2003) Zagadnienia
i kierunki filozofii. Kęty-Warszawa: Wyd. Antyk: 17-68 – wszystko, co tam
jest, A ZWŁASZCZA
1. Arystotelesowska def.
prawdy
2. Różnica między prawdziwością a kryteriami
prawdziwości
3. Kryteria prawdy
4. Sceptycyzm i jego odparcie
5. Natywizm a genetyczny empiryzm
6.
Aprioryzm a aposterioryzm (empiryzm
metodologiczny)
7. Racjonalizm a irracjonalizm w sporze o
źródła poznania
8. Epistemologiczny idealizm i realizm
immanentny
9. Epistemologiczny idealizm i realizm
transcendentalny
10. Przedmiot intencjonalny
B.
Spór
o uniwersalia z części drugiej książki
K. Ajdukiewicza (2003) Zagadnienia i
kierunki filozofii. Kęty-Warszawa: Wyd. Antyk: 17-68.
C.
Z wykładu (w oparciu o własne notatki):
1.
Wieloznaczność
pojęcia prawdziwości
a.
Sens
metafizyczny prawdziwości
b.
Sens
epistemologiczny prawdziwości
2.
Naturalne
i nadnaturalne źródła wiedzy
3.
Bezpośrednie
a pośrednie źródła wiedzy
4.
Jak
odróżnić źródła wiarygodnie od niewiarygodnych?
5.
Dwa
warunki wiarygodności autorytetu poznawczego
METAFIZYKA
Antropologia
1.
Osoba a człowiek
2.
Racjonalizm antropologiczny w starożytnej Grecji
2.1.
Mitologiczne uzasadnienie racjonalizmu
2.2.
Militarne uzasadnienie racjonalizmu
3.
Starożytna koncepcja cnoty
4.
Problem racjonalności (wartości) uczuć, inteligencja emocjonalna
5.
Intelektualizm etyczny myślicieli starożytnych
6.
Koncepcja predestynacji św. Augustyna
7.
Nowożytna koncepcja wolności – co to znaczy causa
sui?
8.
Chrześcijańska inspiracja nowożytnego odkrycia wolności W. absolutna a wolność częściowa
9.
Wolność „od” i wolność „do”
10.
Determinizm, a nowożytna
koncepcja wolności
11.
Wolność jako postulat etyki według Ingardena (z
"Książeczki o człowieku")
12.
Koncepcja systemów względnie
izolowanych Ingardena
13.
Wolność z rozumność
- związki, podobieństwa i różnice
14.
Koncepcja Duszy według Platona, Arystotelesa, Kartezjusza, św. Tomasza
z Akwinu
15.
Teza o istnieniu duszy jako hipoteza
wyjaśniająca
16.
Atrakcyjność materialistycznego redukcjonizmu
17.
Czy nauka może odkryć, „że
duszy nie ma?” Dlaczego?
18.
Stanowiska w sprawie związku
duszy i ciała
19.
Materializm antropologiczny +
przedstawiciele i ich stanowiska
20.
Spirytualizm antropologiczny + przedstawiciele i ich stanowiska
21.
Dualizm antropologiczny +
przedstawiciele + przedstawiciele i ich stanowiska
22.
Koncepcja jedności
psychofizycznej człowieka + przedstawiciele i ich stanowiska
23.
Praktyczne konsekwencje dualizmu
w kulturze
HISTORIA
FILOZOFII – jak w konspekcie
39. W jakim sensie filozofia jest nauką ścisłą
40. Jakie kompetencje rozwija wykład filozofii?
41. Dlaczego myślenie abstrakcyjne sprzyja skutecznemu działaniu?
42.
Na czym
polega intuicja intelektualna według Platona?
43.
Na czym
polega abstrakcja według Arystotelesa?
44.
Abstrakcja
w sensie neopozytywistycznym:
45. Wymień ważniejsze funkcje wykładu filozofii w procesie kształcenia na Twoim kierunku studiów?