PYTANIA KONTROLNE

 

Strona NIE ZAWIERA pytań egzaminacyjnych. Ona tylko wyznacza przybliżony zakres egzaminu. Jeśli notatki nie zawierają odpowiedzi na któreś z pytań, należy ją znaleźć w literaturze. Pytania skreślone nie obowiązują na egzaminie.

 

Sugeruję zacząć od opanowania głównych definicji i informacji o filozofiach, potem problemów metodologicznych, a w końcu zagadnień związanych z zastosowaniem filozofii w naukach.

 

WSTEP

 

1.      Konspekt wykładu i literatura obowiązkowa (autor, tytuł).

2.      Etymologia słowafilozofia

3.      Co to jest filozofia? – definicja, którą przyjęliśmy na wykładzie – wytłumacz kluczowe terminy tej definicji

4.      Czym się różni potoczne i właściwe pojęcie filozofii?

5.      Dwa główne cele filozofii,

6.      Przedmiot i aspekt filozofii.

 

WSTĘPNE OKREŚLENIE FILOZOFII

7.      . Niektóre motywy filozofowania (uprawiania filozofii) - te motywy zakładają cel, punkt wyjścia i aspekt

8.      Czy filozofia jest nauką? – Argumenty za i przeciw

9.      Przedmiot, metoda, aspekt i cel filozofii w nurcie racjonalistycznym.

10.  Filozofia a inne systemy twierdzeń i dziedziny kultury - światopogląd, ideologia, mądrość życiowa

11.  Praktyczne aspekty filozofii - Czy można żyć bez filozofowania?

12.  Związki między filozofią a naukami szczegółowymi

13.  Co to jet wyjaśnianie?

14.  Presokratycy

15.     Na czym polegało nowatorstwo filozofii presokratyków?

16.     Wyjaśnij pojęcie ARCHE w filozofii starożytnej

17.     Czym jest ARCHE wedlug:

    Anaksymenes z Miletu

    Anaksymander z Miletu (610-547 p.n.e.)

    Tales z Miletu (ok. 620 - ok. 540 p.n.e.)

    Heraklit z Efezu (ok. 540-480 p.n.e.)

    Parmenides z Elei (VI-V w. p.n.e.) - założyciel szkoły eleatów

    Pitagoras i pitagorejczycy

18.  Czym zajmuje się filozofia według sofistów?

19.     Omów krótko, czym była filozofia według:

19.1.   Sokrates

19.2.   Platon

19.3.   Arystoteles

19.4.   Epikureizm

19.5.   Stoicyzm

19.6.   Filozofa a religia (podobieństwa, różnice, związki) w racjonalistycznym nurcie myśli średniowiecznej. św. Augustyn, św. Tomasz z Akwinu

19.7.   Filozofia renesansu. Jakie zmiany zaszły w filozofii renesansu w stosunku do filozofii średniowiecza?

19.8.   Fiozofia oświecenia

19.9.   Kartezjusz

19.10.                     Hume

19.11.                     Kantyzm i neokantyzm

19.12.                     Idealizm niemiecki

19.13.                     Fenomenologia

19.14.                     Neotomizm

19.15.                     Egzystencjalizm

19.16.                     Hermeneutyka

19.17.                     Pragmatyzm

19.18.                     Pozytywizm i neopozytywizm

19.19.                     Filozofia analityczna

20.  Wymień przedstawicieli powyższych nurtów filozofii, w którym wieku żyli (tam, gdzie jest data w konspekcie)

 

ROLA FILOZOFII W NAUKACH APLIKACYJNYCH

 

21.  Czym różnią się nauki aplikacyjne od nauk teoretycznych?

22.  Co to jest strategia optymalna / dominująca?

23.  Co to jest ontologia sytuacji?

24.  Na czym polega Dylemat Więźnia / Podróżnika? Podaj przykłady aplikacji tych dylematów do rozwiązywania realnych dylematów. Czy teoria gier zawsze dale najlepsze rozwiązanie, a jeśli nie, to dlaczego?

25.  Rola ontologii w rozwiązywaniu dylematów Teorii Gier

26.  Omów rolę modeli w naukach szczegółowych na wybranym przykładzie

27.  Omów rolę myślenia abstrakcyjnego w pracy menedżera

 

DZIAŁY FILOZOFII

 

28.  Krótka charakterystyka działów filozofii -  przedmiot badań, typowe pytania, typowe problemy:

28.1.                    Epistemologia, gnozeologia, teoria poznania

28.2.                    Teoria człowieka, antropologia filozoficzna

28.3.                    Filozofia społeczna

28.4.                    Etyka

28.5.                    Estetyka

28.6.                    Filozofia języka

28.7.                    Filozofia kultury

28.8.                    Aksjologia  

28.9.                    Filozofia dziejów

28.10.                Historia filozofii

29.  Związki między działami filozofii (ze względu na przedmiot i metodę)

 

ZNAK

 

30.  Co to jest ZNAK?

31.  Co to jest desygnat nazwy?

32.  Co to jest zakres nazwy?

33.  Omów STOSUNKI ZAKRESÓW  nazw

 

DEFINICJE

 

34.  Co to jest definicja?

35.  Omów ważniejsze typy definicji i podaj ich przykłady

36.         Jaką rolę pełni definiowanie w pracy naukowej?

 

37.         Omów BŁĘDY W DEFINIOWANIU

38.  Przykłady pytań o przykłady (na egzaminie mogą być inne przykłady):

·        Czy z punktu widzenia współczesnego języka polskiego poniższe definicje są definicjami sprawozdawczymi, regulującymi, czy projektującymi?:

         „Podręcznik jest to książka zawierająca zbiór wiadomości z pewnej dziedziny wiedzy, ułożonych tak, by czytelnik mógł jak najłatwiej wiadomości te opanować” – definicja sprawozdawcza;

         „Student to osoba, która ma dużo wolnego czasu i bywa na wykładach” – Jako nominalna - definicja regulująca, bo słowo „student” jest wieloznaczne; Jako realna – za wąska i za szeroka.

         „Wysoki człowiek to człowiek, który liczy więcej niż 220 cm wzrostu” – definicja regulująca, bo słowo „wysoki” jest nieostre (podobnie jak „młody”, „stary”).

§         Co masz do zarzucenia definicji: „Stałymi logicznymi nazywamy a). funktory prawdziwościowe, b). kwantyfikatory, c). ‘jest’ w sensie ‘przynależy’, d). wyrażenia dające się zdefiniować za pomocą wyrażeń wymienionych pod a).-c).? - definicja jest za długa o punkt d).

§         Czy definicja „Rzeka jest to naturalny ciek słodkowodny, stały lub okresowy, większy od strugi, strumienia i potoku” jest poprawna? – tak.

§         Co masz do zarzucenia definicjom:

         „Notariusz jest to osoba pełniąca funkcje notariusza” – błędne koło bezpośrednie;

         „Wybuch jest to cecha charakterystyczna materiałów, które ulegają gwałtownym reakcjom chemicznym” – błąd przesunięcia kategorialnego („wybuch” nie jest „cechą”);

         „Metro to środek komunikacji miejskiej poruszany siłą elektryczności” – definicja za szeroka (brakuje określenia „podziemna”, bez niego definicja ta może dotyczyć tramwajów).

 

ROZUMOWANIA i myślenie strategiczne

 

1.                  Zdefiniuj wynikanie

2.                  Określ cele znanych ci metod rozumowania

2.1.Zdefiniuj wnioskowanie

2.2.Zdefiniuj uzasadnianie

2.3.Zdefiniuj dowodzenie

2.4.Zdefiniuj wyjaśnianie

3.                  Czym się różni wynikanie od wnioskowania?

4.                  Czym się różnią rozumowania dedukcyjne od redukcyjnych?

5.                  Warunki, jakie musi spełnić doświadczenie w uzasadnianiu bezpośrednim

6.                  Co to jest uzasadnianie bezpośrednie / pośrednie?

7.                  Omów warunki, które powinna spełnić hipoteza wyjaśniająca

8.                  Postaw hipotezę, która tłumaczyłaby jak dokonano kradzieży i podaj sposoby jej sprawdzania: „Po południu, w czasie gdy w sklepach była przerwa obiadowa, ruchliwą ulicą szło dwóch tragarzy niosąc z trudem szafę do ubrań. Przed sklepem z wyrobami jubilerskimi przystanęli na chwilę, żeby odpocząć, postawili szafę i odeszli do budki z papierosami. Co się z nimi później stało nikt nie zauważył. Gdy kierownik sklepu jubilerskiego wrócił z obiadu, zobaczył szafę zasłaniającą wystawę i starał się ją odsunąć. Spostrzegł wtedy z przerażeniem, że w szybie wystawowej jest wycięty okrągły otwór i brak wszystkich cennych przedmiotów, które znajdowały się w pobliżu otworu.”

9.                  Omów znane Ci błędy w rozumowaniu, podaj przykłady

10.              Określ rodzaj rozumowania. Przykłady na egzaminie mogą być inne:

         „Mała dziewczynka spadła z drzewa. Lekarz zapytał się jej, czy cos ja boli. Dziewczynkę nic nie bolało, więc doktor uznał, ze wszystko jest w porządku.”  R. redukcyjne - sprawdzanie

         „Skoro Zosia zgodziła się pójść ze Stefanem do kina, to znaczy, że go kocha.” R. red. - tłumaczenie

11.              Określ rodzaj błędu i wytłumacz, na czym błąd polega. Przykłady na egzaminie mogą być inne

         „Ludzie są niegodziwi, bo natura ludzka jest zepsuta, a to, że natura ludzka jest zepsuta, poznać najlepiej po niegodziwości ludzi.” Błędne koło w dowodzeniu – błąd formalny

         „Każdy minister jest politykiem. Niektórzy politycy są skorumpowani. Zatem niektórzy ministrowie są skorumpowani.” Błąd formalny we wnioskowaniu

         „Wszyscy Polacy nie są tolerancyjni, więc i ty nie jesteś” – Błąd materialny

12.              Omów metody odkrywania strategii

13.              Omów metody uzasadniania strategii

14.              Omów ontologię strategii

 

EPISTEMOLOGIA

 

A.     Część pierwsza książki K. Ajdukiewicza (2003) Zagadnienia i kierunki filozofii. Kęty-Warszawa: Wyd. Antyk: 17-68 – wszystko, co tam jest, A ZWŁASZCZA

1.      Arystotelesowska def. prawdy

2.      Różnica między prawdziwością a kryteriami prawdziwości

3.      Kryteria prawdy

4.      Sceptycyzm i jego odparcie

5.      Natywizm a genetyczny empiryzm

6.      Aprioryzm a aposterioryzm (empiryzm metodologiczny)

7.      Racjonalizm a irracjonalizm w sporze o źródła poznania

8.      Epistemologiczny idealizm i realizm immanentny

9.      Epistemologiczny idealizm i realizm transcendentalny

10.  Przedmiot intencjonalny

 

B.     Spór o uniwersalia z części drugiej książki K. Ajdukiewicza (2003) Zagadnienia i kierunki filozofii. Kęty-Warszawa: Wyd. Antyk: 17-68.

 

C.     Z wykładu (w oparciu o własne notatki):

1.      Wieloznaczność pojęcia prawdziwości

a.      Sens metafizyczny prawdziwości

b.      Sens epistemologiczny prawdziwości

2.      Naturalne i nadnaturalne źródła wiedzy

3.      Bezpośrednie a pośrednie źródła wiedzy

4.      Jak odróżnić źródła wiarygodnie od niewiarygodnych?

5.      Dwa warunki wiarygodności autorytetu poznawczego

METAFIZYKA

  1. Etymologia słowa METAFIZYKA
  2. Typowe pojęcia metafizyczne
  3. Zasady bytu
    • według presokratyków – nazwiska i przykłady
    • według Platona
  4. Arystotelesowska koncepcja czterech przyczyn
  5. Na czym polega metafizyczne tłumaczenie w aspekcie przyczyny materialnej? Podaj przykłady
  6. Na czym polega metafizyczne tłumaczenie w aspekcie przyczyny formalnej? Podaj przykłady
  7. Na czym polega metafizyczne tłumaczenie w aspekcie przyczyny sprawczej? Podaj przykłady
  8. Na czym polega metafizyczne tłumaczenie w aspekcie przyczyny celowej?
  9. Czym się różni filozoficzne od religijnego pojęcie Boga?
  10. Czym się różni pojęcie Absolutu od pojęcia Boga?
  11. Metafizyka a ontologia – prócz wykładu proszę doczytać wszystko (tj. kilka stroniczek) u Ajdukiewicza o ontologii – (K. Ajdukiewicz Zagadnienia i kierunki filozofii.
  12. Ontologiczne założenia w ekonomii von Misesa (ekonomia austriacka)
  13. Ontologia zysku
  14. Ontologia strategii
  15. Średniowieczny SPÓR O UNIWERSALIA - proszę doczytać wszystko (tj. kilka stroniczek) u Ajdukiewicza o ontologii – (K. Ajdukiewicz Zagadnienia i kierunki filozofii.
  16. Rozwiązania sporu o uniwersalia a teoria wiedzy i nauczania

 

Antropologia

1.       Osoba a człowiek

2.       Racjonalizm antropologiczny w starożytnej Grecji

2.1.     Mitologiczne uzasadnienie racjonalizmu

2.2.     Militarne uzasadnienie racjonalizmu

3.       Starożytna koncepcja cnoty

4.       Problem racjonalności (wartości) uczuć, inteligencja emocjonalna

5.       Intelektualizm etyczny myślicieli starożytnych

6.       Koncepcja predestynacji św. Augustyna

7.       Nowożytna koncepcja wolności – co to znaczy causa sui?

8.       Chrześcijańska inspiracja nowożytnego odkrycia wolności W. absolutna a wolność częściowa

9.       Wolność „od” i wolność „do”

10.     Determinizm, a nowożytna koncepcja wolności

11.    Wolność jako postulat etyki według Ingardena (z "Książeczki o człowieku")

12.     Koncepcja systemów względnie izolowanych Ingardena

13.     Wolność z rozumność -  związki, podobieństwa i różnice

14.    Koncepcja Duszy według Platona, Arystotelesa, Kartezjusza, św. Tomasza z Akwinu

15.    Teza o istnieniu duszy jako hipoteza wyjaśniająca

16.    Atrakcyjność materialistycznego redukcjonizmu

17.     Czy nauka może odkryć, „że duszy nie ma?” Dlaczego?

18.     Stanowiska w sprawie związku duszy i ciała

19.     Materializm antropologiczny + przedstawiciele i ich stanowiska

20.     Spirytualizm antropologiczny  + przedstawiciele i ich stanowiska

21.     Dualizm antropologiczny + przedstawiciele + przedstawiciele i ich stanowiska

22.     Koncepcja jedności psychofizycznej człowieka + przedstawiciele i ich stanowiska

23.     Praktyczne konsekwencje dualizmu w kulturze

HISTORIA FILOZOFII – jak w konspekcie

39.  W jakim sensie filozofia jest nauką ścisłą

40.  Jakie kompetencje rozwija wykład filozofii?

41.  Dlaczego myślenie abstrakcyjne sprzyja skutecznemu działaniu?

42.  Na czym polega intuicja intelektualna według Platona?

43.  Na czym polega abstrakcja według Arystotelesa?

44.  Abstrakcja w sensie neopozytywistycznym:

45.  Wymień ważniejsze funkcje wykładu filozofii w procesie kształcenia na Twoim kierunku studiów?