1. Co to
jest ZNAK?
2. Omów typowe STOSUNKI ZAKRESOW nazw
3. Co to
jest definicja?
4. Omów ważniejsze typy definicji i podaj ich przykłady
5. Jaką rolę pełni definiowanie w pracy naukowej?
6. Jaką rolę pełni definiowanie w pracy menedżera?
7. Omów BŁĘDY W DEFINIOWANIU
8. Przykłady PYTAŃ KONTROLNYCH
(na egzaminie mogą się pojawić inne pytania):
a) „Podręcznik
jest to książka zawierająca zbiór wiadomości z pewnej dziedziny wiedzy,
ułożonych tak, by czytelnik mógł jak najłatwiej wiadomości te opanować” –
definicja sprawozdawcza;
b) „Student
to osoba, która
c) „Wysoki
człowiek to człowiek, który liczy więcej niż
- definicja jest za długa o punkt d)., nie trzeba jeszcze raz powtarzać.
„Notariusz
jest to osoba pełniąca funkcje notariusza” – błędne koło bezpośrednie;
„Wybuch
jest to cech charakterystyczna materiałów, które ulegają gwałtownym reakcjom
chemicznym” – błąd przesunięcia kategorialnego („wybuch” nie jest „cechą”);
„Metro
to środek komunikacji miejskiej poruszany siłą elektryczności” – definicja za
szeroka (brakuje określenia „podziemna”, bez niego definicja ta może dotyczyć
tramwajów).