Jacko, Jan F. (2013) Fenomenologia
negocjacji w zarządzaniu. Współczesne
Zarządzanie, 1: 193–201.
http://www.wzkwartalnik.uj.edu.pl/images/cmq/Contemporary_Management_Quarterly_2013_no_1.pdf
Title: The phenomenology of managerial negotiations
Keywords: negotiating,
phenomenology, methodology of management sciences, definition of negotiations
Summary: The question “What are negotiations?” is
crucial for sciences on negotiations because the object of investigations
determines their methods. This paper proposes an answer to this question in a
way that combines different approaches in scientific literature. The phenomenon
of negotiation is not amorphous - it has an identity, which can be “nature” or
“essence”. The text analyzes the essence of negotiations and its specificity in
the field of management. The article indicates some sources of ambiguity on the
concepts of negotiation in management and outlines methods of adapting
definitions to particular managerial contexts. The above tasks have been
accomplished by analytical and phenomenological methods.
Słowa kluczowe: negocjacje, fenomenologia,
metodologia nauk o zarządzaniu, definicja negocjacji
Synopsis: Praca
uściśla pojęcie negocjacji, które funkcjonuje w literaturze przedmiotu, ujawnia
niektóre źródła jego wieloznaczności i zarysowuje metodę jej kontrolowania.
Tekst zarysowuje ogólną perspektywę, w której można dostrzec kompatybilność
różnych określeń negocjacji, które bez tej perspektywy mogą wydawać się
rozbieżne lub sprzeczne. Praca jest przykładem wykorzystania metod
filozoficznych w naukach o zarządzaniu.