817.0040.2.2023

 

REGULAMIN KOMISJI DS. ETYKI BADAŃ NAUKOWYCH

WYDZIAŁU ZARZĄDZANIA I KOMUNIKACJI SPOŁECZNEJ UNIWERSYTETU JAGIELLOŃSKIEGO

§1. Cel i zakres działania

1.       Komisja ds. Etyki Badań Naukowych (zwana dalej „Komisją”) Wydziału Zarządzania i Komunikacji Społecznej Uniwersytetu Jagiellońskiego (oznaczanego dalej skrótem WZiKS) kieruje się uznawanymi w środowisku naukowym standardami etycznymi, a zwłaszcza zasadą należnego szacunku dla wspólnego dobra i praw podstawowych.

2.       Komisja należy do Uniwersyteckiej Sieci Etyki Badań Naukowych i współpracuje z Rektorską Komisją ds. Etyki Badań Naukowych (zwaną dalej „Rektorską Komisją”).

3.       Komisja rozpatruje wyłącznie wnioski dotyczące problemów etycznych związanych z projektowaniem lub prowadzeniem badań naukowych z udziałem ludzi lub z wykorzystaniem danych osobowych, z wyjątkiem zagadnień, które mieszczą się w wyłącznym zakresie kompetencji komisji bioetycznych, a w szczególności Komisji Bioetycznej UJ.

4.       Głównym celem Komisji jest zapewnienie należytej etycznej jakości badań naukowych w zakresie wyznaczonym w ust. 3. Ten cel Komisja realizuje, pełniąc dwie główne funkcje: doradczą i opiniodawczą.

a.       Doradcza funkcja Komisji polega na udzielaniu porad oraz pomocy w rozwiązywaniu problemów etycznych w zakresie wyznaczonym w ust. 3 i 5. Szczegółową charakterystykę doradczą funkcji Komisji określa §3.

b.       Opiniodawcza funkcja Komisji polega na wydawaniu opinii lub zaświadczeń na temat projektów badań naukowych w zakresie wyznaczonym w ust. 3 i 5. Szczegółową charakterystykę opiniodawczej funkcji Komisji określa §4.

5.       Komisja pełni funkcje doradcze i opiniodawcze dla pracowników, doktorantów oraz studentów Wydziału lub uczestników szkół doktorskich, których opiekunem naukowym jest pracownik Wydziału. Może również rozpatrywać wnioski o wydanie etycznej opinii na temat projektów badawczych opracowanych przez pracowników innego wydziału lub ich podopiecznych, jeżeli takie wnioski zostaną jej przekazane do zaopiniowania przez Rektorską Komisję.

6.       Wniosek o wydanie opinii może być złożony przez kierującego danym projektem badawczym oraz – w przypadku badań prowadzonych na potrzeby przygotowania prac dyplomowych (licencjackich bądź magisterskich) – po zatwierdzeniu przez promotora/promotorkę.

7.       Komisja opracowuje i udostępnia wnioskodawcom Instrukcję dla wnioskodawców przez stronę internetową WZiKS. Komisja przyjmuje lub modyfikuje Instrukcję na wniosek przewodniczącego w drodze uchwały.

§2. Struktura Komisji i jej funkcje

8.       Członków Komisji i Przewodniczącego powołuje Rada WZiKS.

9.       Kadencja wszystkich członków Komisji trwa cztery lata. Komisja działa do czasu powołania przez Radę WZiKS komisji wydziałowej na kolejną kadencję.

10.   W przypadku rezygnacji członka Komisji z pełnionej funkcji lub w przypadku niemożności sprawowania przez niego obowiązków Rada Wydziału powołuje na jego miejsce inną osobę na okres pozostały do końca kadencji.

11.   Przewodniczącym Komisji może być pracownik prowadzący działalność naukową i posiadający tytuł profesora lub stopień doktora habilitowanego. Przewodniczący kieruje pracami komisji wydziałowej oraz reprezentuje ją na zewnątrz.

12.   W skład Komisji wraz z Przewodniczącym wchodzi co najmniej pięć osób będących pracownikami WZiKS, posiadającymi co najmniej stopień doktora, z których co najmniej jedna posiada kwalifikacje z zakresu etyki lub prawa udokumentowane świadectwem odbycia odpowiednich studiów lub szkoleń albo publikacjami z danej dyscypliny. W skład Komisji mogą wchodzić też inne osoby. Skład Komisji powinien odzwierciedlać aktualny zakres dyscyplin naukowych uprawianych na WZiKS.

13.   Członkowie Komisji wybierają spośród siebie Wiceprzewodniczącego oraz Sekretarza. Wiceprzewodniczący zastępuje Przewodniczącego pod jego nieobecność podczas obrad Komisji.

14.   Sekretarz Komisji

a.       zarządza jej dokumentacją i obiegiem dokumentów,

b.       zapewnia komunikację Komisji z wnioskodawcami, przekazuje decyzje Komisji wnioskodawcom,

c.       sporządza sprawozdanie z obrad Komisji,

d.       odnotowuje i dokumentuje decyzje podejmowane przez Komisję,

e.       sporządza decyzje Komisji opierając się na rozstrzygnięciach i zaleceniach ustalonych przez Komisję,

f.        zapewnia komunikację wewnątrz Komisji i dba o terminowość wykonania zadań Komisji.

15.   W przypadku gdy kierowanie pracami Komisji przez Przewodniczącego wymaga przyporządkowania zadań członkom Komisji, procedura ich wyznaczania może być bezpośrednia lub Przewodniczący za zgodą Komisji może ustalić zasady wyznaczania członków Komisji do niektórych zadań.

16.   Komisja może powołać ekspertów uczestniczących w opiniowaniu wniosków. Eksperci są powoływani na wniosek Przewodniczącego doraźnie lub na określony czas.

a.       Do wniosków określonego typu Komisja może powołać stałych ekspertów nazywanych dalej „zespołem ekspertów”.

b.       Eksperci lub zespoły ekspertów mogą wpierać pracę Komisji we wszystkich etapach opiniowania wniosków.

c.       Eksperci lub zespoły ekspertów mogą pełnić funkcję doradczą wobec wnioskodawców.

17.   W obradach Komisji mogą uczestniczyć bez prawa głosu osoby zaproszone przez Przewodniczącego lub zastępującego go Wiceprzewodniczącego.

18.   Obsługę administracyjną Komisji zapewnia WZiKS.

§3 Funkcja doradcza

19.   W zakresie funkcji doradczej na wniosek badaczy, o których mowa w §1 ust. 5 i w zakresie określonym w §1 ust. 3, Komisja udziela im porad i wskazówek.

20.   Wniosek o udzielenie pomocy, o której mowa w §1 ust. 5, powinien zawierać następujące elementy:

a.       charakter opisywanego problemu lub dylematu etycznego,

b.       proponowane możliwości jego rozwiązania,

c.       pytania, na które ma odpowiedzieć Komisja.

§4 Funkcja opiniująca

21.   Komisja kieruje się następującymi kryteriami oceny wniosków:

a.       Komisja ocenia etyczną akceptowalność projektów w świetle wartości i standardów wskazanych w §1 ust. 1.

b.       Komisja bierze pod uwagę zgodność przedkładanych projektów badań naukowych z wymogami przepisów obowiązującego prawa w zakresie, w którym stanowi ona warunek ich etycznej akceptowalności.

c.       Komisja bierze pod uwagę obowiązujące międzynarodowe i krajowe akty prawne zawierające lub implikujące określone normy na temat warunków etycznej dopuszczalności badań naukowych.

d.       Komisja bierze pod uwagę dobre praktyki i rekomendacje środowisk naukowych wskazane w Instrukcji dla wnioskodawców.

e.       Komisja bierze pod uwagę spójność i precyzję opisu projektu. Może odstąpić od oceny ze względów formalnych, jeśli projekt został sformułowany niejednoznacznie, w sposób uniemożliwiający identyfikację przedmiotu oceny.

22.   Po zapoznaniu się z wnioskiem o wydanie opinii na temat projektu badawczego Komisja może się zwrócić o dodatkowe informacje lub uzupełnienia do Wnioskodawców.

23.   Po zapoznaniu się z wnioskiem o wydanie opinii na temat projektu badawczego przewidującego przetwarzanie danych osobowych Komisja może uznać, że procedowanie wniosku wymaga dostarczenia przez Wnioskodawcę opinii Inspektora Ochrony Danych Osobowych poświadczającej zgodność planowanych badań z obowiązującym prawem.

24.   Po zapoznaniu się z wnioskiem Komisja może:

a.       orzec, że przedstawiony projekt badawczy nie wymaga opinii Komisji ze względu na to, że nie obejmuje etycznego dylematu lub planowane w nim czynności badawcze mieszczą się w jednej z kategorii badań niewiążących się z ryzykiem etycznym;

b.       wydać pozytywną opinię etyczną na temat przedstawionego projektu badawczego, nie wymagając żadnych jego korekt ani modyfikacji;

c.       wstępnie zaakceptować przedstawiony projekt badawczy, pod warunkiem wprowadzenia w nim odpowiednich zmian lub uzupełnień, po których pozytywna opinia na temat wniosku może zostać zatwierdzona;

d.       odłożyć decyzję w sprawie rozpatrywanego wniosku na później, jeżeli jest to konieczne w celu zdobycia dodatkowych danych lub zasięgnięcia opinii;

e.       uznać, że przedstawiony projekt badawczy wykazuje poważne braki i wymaga istotnych zmian, po dokonaniu których wniosek będzie musiał zostać złożony powtórnie i poddany ponownej ocenie;

f.        odrzucić rozpatrywany projekt badawczy jako niespełniający kryteriów etycznej akceptowalności;

g.       przekazać wniosek do rozpatrzenia przez Rektorską Komisję.

25.   Za wolne od etycznego ryzyka, a tym samym niewymagające opinii Komisji, z zasady uważa się projekty badawcze należące do którejkolwiek z kategorii badań naukowych wymienionych w Instrukcji dla wnioskodawców w paragrafie „Badania niewymagające opinii etycznej”.

26.   W przypadku stwierdzenia przez Komisję, że przedstawiony jej do zaopiniowania projekt badawczy nie wymaga wydania opinii etycznej, Komisja odstępuje od dalszego procedowania wniosku. Na prośbę autora wniosku, Komisja wydaje w tym zakresie zaświadczenie.

27.   Wydając pozytywną opinię na temat przedstawionego projektu badań, Komisja może dodatkowo zobowiązać Wnioskodawcę, żeby w określonej fazie i/albo po zakończeniu prowadzonych badań złożył pisemne sprawozdanie z ich przebiegu, jak również dostarczył inne dodatkowe informacje na ich temat. Potwierdzenie odbioru tych uzupełniających dokumentów, a także zaakceptowanie zawartych w nich danych, będzie w takich przypadkach stanowić konieczne formalne uzupełnienie wydanej opinii.

28.   Negatywna opinia projektu wymaga pisemnego uzasadnienia Komisji.

29.   Odwołania od końcowych negatywnych opinii Komisji są rozpatrywane przez Rektorską Komisję.

§5 Procedury opiniowania wniosków

30.   Sposób przygotowania i dostarczania wniosków określa Instrukcja dla wnioskodawców.

31.   Złożone wnioski podlegają wstępnej kontroli przez Sekretarza Komisji, który sprawdza ich kompletność i formalną poprawność, w tym to, czy wniosek mieści się w zakresie opiniodawczych kompetencji Komisji zgodnie z §1 ust. 3 i 5.

32.   W przypadku niekompletności lub niezgodności wniosku z wymogami Instrukcji dla wnioskodawców, Sekretarz Komisji zwraca wniosek wnioskodawcy ze wskazaniem części, które wymagają uzupełnienia lub modyfikacji.

33.   Poprawiony wniosek i/albo materiały uzupełniające należy złożyć w trybie wskazanym w Instrukcji dla wnioskodawców.

34.   Jeśli poprawiony wniosek nadal nie spełnia wymogów wskazanych w Instrukcji dla wnioskodawców, Komisja odstępuje od opiniowania wniosku.

35.   Jeśli wniosek spełnia wymogi określone w Instrukcji dla wnioskodawców, Sekretarz Komisji przekazuje wniosek Przewodniczącemu lub wyznaczonemu przez niego członkowi Komisji w celu przeprowadzenia wstępnej kwalifikacji.

36.   Osoba dokonująca wstępnej kwalifikacji

a.       sprawdza formalne aspekty wniosku;

b.       może kontaktować się z wnioskodawcami i prosić ich o potrzebne uzupełnienia lub korekty;

c.       w formie rekomendacji dla Komisji wstępnie kwalifikuje wniosek do jednej z 4 kategorii, wskazanej w ust. 37.

37.   Po wstępnej kwalifikacji Komisja stwierdza, że:

a.       przedłożony wniosek nie spełnia rygorów formalnych określonych w §4 ust. 21.e. lub w Instrukcji dla wnioskodawców;

b.       przedłożony projekt badawczy nie wiąże się z żadnym etycznym ryzykiem i w związku z tym nie wymaga opinii etycznej;

c.       przedłożony projekt wiąże się z minimalnym ryzykiem etycznym i w związku z tym wymaga opinii etycznej wydanej w trybie uproszczonym;

d.       przedłożony projekt wiąże się z ryzykiem wyższym od minimalnego i w związku z tym wymaga opinii etycznej wydanej w trybie standardowym (tzn. nieuproszczonym).

38.   W przypadku określonym w ust. 37a lub 37b Komisja odstępuje od dalszego procedowania wniosku.

39.   Wnioski zakwalifikowane do rozpatrzenia w trybie standardowym są rozpatrywane przez więcej niż połowę członków Komisji. Wnioski zakwalifikowane do rozpatrzenia w trybie uproszczonym mogą być rozpatrywane przez mniejszą liczbę członków, o czym decyduje Przewodniczący.

40.   Od momentu złożenia wniosku do przesłania Wnioskodawcy decyzji Komisji nie powinno upłynąć więcej niż:

a.       30 dni – w przypadku rozpatrywania wniosku w trybie uproszczonym,

b.       60 dni – w przypadku rozpatrywania wniosku w trybie zwykłym.

41.   Do terminów, o których mowa w ust. 40 nie wlicza się okresów uzupełniania wniosku przez Wnioskodawców ani przerwy wakacyjnej określanej corocznie w zarządzeniu Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego dotyczącym organizacji roku akademickiego.

42.   Komisja nie rozpatruje wniosków, które są aktualnie przedmiotem oceny innej komisji.

§6 Tryb zwoływania posiedzeń, podejmowania uchwał, wydawania opinii i zajmowania stanowisk

43.   Posiedzenia Komisji odbywają się w miarę potrzeb. Terminy posiedzeń ustala Przewodniczący.

44.   Uchwały dotyczące opinii w sprawie rozpatrywanych wniosków podejmowane są w głosowaniu jawnym. W głosowaniu tajnym podejmowane są uchwały w sprawach personalnych oraz w innych sprawach, których okoliczności to uzasadniają. Wszystkie uchwały są podejmowane bezwzględną większością głosów, przy udziale nie mniej niż połowy składu Komisji, w tym Przewodniczącego lub Wiceprzewodniczącego.

45.   Komisja może odbywać posiedzenia w formie zdalnej.

46.   Komisja może głosować w trakcje posiedzeń lub poza posiedzeniami, wykorzystując narzędzia gwarantujące autoryzację osób uprawnionych do głosowania i – w przypadku głosowań tajnych – w sposób zapewniający tajność głosowania.

§7 Przepisy końcowe

47.   Komisja prowadzi ewidencję opiniowanych spraw.

48.   Wątpliwości dotyczące stosowania niniejszego Regulaminu rozstrzyga Komisja.

49.   Użycie w Regulaminie form osobowych rodzaju męskiego pełni wyłącznie funkcję gramatyczną.

50.   W sprawach nieobjętych niniejszym Regulaminem zastosowanie mają przepisy obowiązującego prawa i zarządzeń Rektora Uniwersytetu Jagiellońskiego.

51.   Niniejszy Regulamin podlega uchwaleniu przez Radę WZiKS i wchodzi w życie z dniem jego uchwalenia.