Instrukcja dla wnioskodawców
Komisja ds. Etyki Badań Naukowych
WZiKS
4.09.2025. Nr. ew. 817.0040.1.2024
Badania
niewymagające opinii etycznej
Sposób
składania i tryb korekty wniosków
Planowane terminy obrad Komisji (link)
1.
Niniejsza
Instrukcja dla wnioskodawców (zwana dalej Instrukcją) stanowi
uzupełnienie Regulaminu
Komisji ds. Etyki Badań Naukowych WZiKS (zwanego dalej Regulaminem)
opublikowanego na stronie internetowej WZiKS UJ.
2.
Komisja
bierze pod uwagę dobre praktyki i rekomendacje środowisk naukowych, a w
szczególności zawarte w Kodeksie Etyki Pracownika Naukowego, stanowiącym
Załącznik do uchwały Nr 2/2020 Zgromadzenia Ogólnego PAN z dnia 25 czerwca 2020
r.
3.
Realizacja
projektów nazywanych dalej „problematycznymi etyczne” wymaga rozstrzygnięcia dylematu
etycznego. Takie projekty wymagają opinii Komisji. Inne projekty nie
wymagają opinii Komisji. Są nazywane dalej “nieproblematycznymi etycznie”.
5.
Uznając
projekt za nieproblematyczny etycznie należy brać pod uwagę wszystkie planowane
procedury badawcze, także te niewymienione w p. 6.
6.
Za
nieproblematyczne etycznie uważa się między innymi następujące procedury
badawcze:
6.1.
Zbieranie i przetwarzanie danych
osobowych, które spełnia
wymogi określone w dziale V Instrukcji “Dane osobowe”.
6.2.
Analiza
danych wtórnych: Badania wykorzystujące istniejące zbiory danych, które zostały
już zebrane i są anonimowe, często nie wymagają dodatkowej opinii etycznej.
6.3.
Upowszechnianie
danych, które nie pozwala na identyfikację badanych osób.
6.4.
Wykorzystanie
danych publicznie dostępnych zgodnie z obowiązującym prawem.
6.5.
Obserwacja
nieuczestnicząca prowadzona w miejscach publicznych, jeżeli spełnione są
następujące warunki łącznie:
6.5.1.
obserwowane
osoby nie mają racjonalnych podstaw oczekiwać, że w publicznym miejscu, w
którym się znajdują, zachowają pełną prywatność,
6.5.2.
upowszechniane
wyniki obserwacji nie pozwalają na identyfikację osób,
6.5.3.
rozpowszechnianie
wyników obserwacji nie pociąga za sobą niekorzystnych następstw dla
obserwowanych osób.
6.6.
Ankiety,
testy, wywiady, pomiary psychofizjologiczne itp., które spełniają następujące
warunki łącznie:
6.6.1.
badania
są prowadzone za zgodą badanych osób,
6.6.2.
badane
osoby znają i rozumieją sposób przetwarzania danych dotyczących ich osoby,
6.6.3.
wyniki
prowadzonych badań są od początku anonimowe lub też zostają zanonimizowane
przed ich rozpowszechnieniem,
6.6.4.
przebieg
badań nie jest szkodliwy dla badanych osób,
6.6.5.
uczestnicy
badań nie należą do żadnej z grup szczególnie podatnych na potencjalnie
negatywne skutki udziału w badaniach lub też potrzebujących specjalnej ochrony,
6.6.6.
uczestnictwo
w procedurach badawczych nie jest poniżające dla uczestników i nie generuje ich
nadmiernego wysiłku lub stresu.
6.7.
Prace
polegające na analizie i syntezie istniejącej literatury naukowej, bez
bezpośredniego zaangażowania uczestników badań.
6.8.
Anonimowe
ankiety i sondaże opinii publicznej, niezwiązane z wrażliwymi tematami, mogą
nie wymagać formalnej opinii etycznej.
7.
Niespełnienie
przynajmniej jednego z warunków wskazanych w przykładach p. 6 czyni procedury
problematycznymi etycznie.
8.
Badania naukowe obejmujące procedury nie objęte p. 6, mogą wymagać opinii
etycznej.
9.
Procedury
mogą być problematyczne etycznie w jakimś aspekcie, którego nie wskazano w p.
6.
10.
Nawet
jeśli badanie nie wymaga opinii etycznej, powinno być przeprowadzone zgodnie z
zasadami etyki badawczej.
11.
Wnioski
niezgodne z obowiązującym prawem nie mogą być pozytywnie ocenione przez
Komisję. W przypadku wątpliwości prawnych należy zasięgnąć opinii doradców
prawnych UJ przez złożeniem wniosku. Pomocą mogą służyć też ekspertyzy
zamieszczone na stronie internetowej Stałej Rektorskiej Komisji ds. Badań
Naukowych UJ.
12.
Należy
odróżnić proceduralną poprawność badań, o której mówi p. 6 od ryzyka badań.
Więc projekt zawierający nieproblematyczne etycznie procedury może wymagać
opinii etycznej ze względu na sposób prowadzenia badań, który generuje większe
od minimalnego ryzyko badań lub wymaga rozstrzygnięcia jakiegoś dylematu
etycznego.
13.
W
uzasadnionych przypadkach (np. wymagania grantodawców) pomimo uznania projektu
za nieproblematyczny etycznie Komisja wyda stosowne zaświadczenie na prośbę
badacza zgodnie ze wskazaniami Instrukcji
dla Wnioskodawców w Sprawie Badań Niewymagających Opinii Etycznej (Stałej
Rektorskiej Komisji ds. Badań Naukowych UJ).
14.
Wniosek
o opinię lub poradę etyczną Wnioskodawca przesyła do Sekretarza Komisji na
adres KEBN@uj.edu.pl.
15.
W
przypadku niekompletności lub niezgodności wniosku z wymogami Sekretarz Komisji
zwraca wniosek Wnioskodawcy ze wskazaniem części, które wymagają uzupełnienia
lub modyfikacji. Poprawiony wniosek lub materiały uzupełniające należy przesłać
do Sekretarza Komisji w terminie dwóch tygodni.
16.
Jeśli
poprawiony wniosek jest niekompletny lub zawiera błędy formalne, Komisja
odstępuje od rozpatrywania wniosku.
17.
Komisja
udzieli porady do 30 dni lub wyda opinię do 60 dni od daty wpłynięcia
poprawnego wniosku. Wnioski wymagające opinii ekspertów są rozpatrywane do 90
dni.
18.
Komisja
może skierować wniosek do Komisji Rektorskiej i wtedy termin jego rozpatrzenia
może ulec wydłużeniu.
19.
Opinię
podpisuje Przewodniczący Komisji (zaś Wiceprzewodniczący w razie nieobecności
Przewodniczącego Komisji) oraz Sekretarz Komisji.
20.
W
przypadku, gdy Wnioskodawca szuka odpowiedzi na pytania dotyczące etycznych
aspektów projektu, może się zwrócić się z wnioskiem o poradę etyczną.
21.
Wniosek
o poradę powinien zawierać następujące elementy:
a.
Imię
i nazwisko, tytuł naukowy/zawodowy, afiliacja kierownika projektu,
b.
Tytuł
projektu badawczego,
c. Charakter problemu lub dylematu etycznego,
d.
Proponowane
możliwości jego rozwiązania,
e. Pytania, na które ma odpowiedzieć Komisja.
22.
Na
życzenie wnioskodawcy może być udzielona porada w formie pisemnej.
23.
W
przypadkach, gdy projekt jest problematyczny etycznie lub opinia jest
obligatoryjna z innych powodów Wnioskodawca powinien się zwrócić się z
wnioskiem o nią do Komisji.
24.
Wniosek
o opinię Komisji powinien zawierać następujące elementy (prosimy zachować
poniższą kolejność):
A.
Dane wniosku a)
adresat
wniosku i jego zakres (opinia) b)
dane
kierownika projektu i członków zespołu badawczego c) tytuł projektu d)
termin
planowanego rozpoczęcia i zakończenia badań e) data wysłania wniosku f)
data
wysłania poprawionego wniosku (jeśli wniosek był poprawiany i wysłany
ponownie) B.
Auto-kwalifikacja projektu, zgodnie z kryteriami wskazanymi w części I (Badania
niewymagające opinii etycznej): a)
projekt
jest problematyczny etycznie (charakter problemu lub dylematu etycznego,
proponowane możliwości jego rozwiązania) b) projekt nie jest problematyczny etycznie C.
Uzasadnienie wniosku o opinię projektu nieproblematycznego etycznie
(jeśli dotyczy): instytucja wymagająca opinii (np. grantodawca lub wydawca) D.
Sposób pozyskiwania danych osobowych, ich przechowywania, zabezpieczenia
i przetwarzania (jeśli dotyczy) a)
lista
danych osobowych, które będą zbierane (zarówno w trakcie rekrutacji
uczestników jak i w procesie badań), wraz z uzasadnieniem tego, że są
niezbędne do realizacji celu badania b)
sposób
przechowywania i zabezpieczenia danych osobowych, np. miejsce, szyfrowanie
dysku itp. c)
rola
podmiotów trzecich w zarządzaniu danymi osobowymi, np. firm realizujących
zlecenie badawcze, portali statystycznych itp. (Czy badacze wiedzą jak te
dane osobowe będą zabezpieczane w tych podmiotach?) d)
termin
i sposób zniszczenia lub zatarcia danych osobowych (Czy te dane będą
przechowywane nie dłużej niż to jest niezbędne dla realizacji celów
badawczych?) e) informacje dotyczące ewentualnego upublicznienia badań f)
zasady
przetwarzania uzyskanych informacji, w szczególności anonimizacji bądź
pseudonimizacji danych identyfikacyjnych g) sposób uzyskania zgody badanych osób na pozyskanie ich danych osobowych (Czy zgoda jest pozyskiwana? Jeśli nie, to dlaczego?) E.
Opis miejsca badań, uczestników badań, sposobu ich rekrutowania oraz
wynagrodzenia: planowana
liczebność próby, charakterystyka jej członków (wiek, nietypowość), sposób
rekrutacji, zasady wynagradzania lub motywowania do wzięcia udziału w badaniu
(jeśli dotyczy) F.
Opis metod a) cel badań b) metody osiągnięcia celu badań c) procedury badawcze G.
Opis przygotowania, przebiegu i narzędzi badań a) miejsce badań b) planowany przebieg badań c) narzędzia badawcze H.
Planowany sposób wykorzystania badań: sposób transferu i wykorzystania wyników badań I.
Przewidywane korzyści badań a)
społeczne
i poznawcze korzyści wynikłe z badań b) korzyści dla uczestników badań J.
Ryzyko badań dla ich uczestników a)
należy
rozważyć kwestie wrażliwe, wymagające szczególnej delikatności i negatywne
konsekwencje udziału w badaniu oraz ich prawdopodobieństwo, na przykład:
stres, niepokój, dyskomfort fizyczny i psychiczny, cierpienie, obniżenie
samooceny uczestników, narażenie ich na niekorzystne czynniki środowiskowe,
ograniczenie praw i wolności (w tym – określonych przepisami RODO) i inne
negatywne konsekwencje uczestnictwa w badaniach b)
uzasadnienie
dopuszczenia ryzyka wskazanego w p. a w świetle zasady poszanowania dobra
wspólnego i praw podstawowych badanych osób c)
sposób
minimalizowania ryzyka określonego w p. a i zadbania o dobrostan badanych. K.
Sposób powiadomienia badanych osób o celach badania (jeśli dotyczy),
kosztach i rodzajach ryzyka (wskazanych w p. J) a)
informacje
przekazywane przed rozpoczęciem badań (jeśli dotyczy) b)
informacje
przekazywane w trakcie lub po zakończeniu badań, w tym objaśnienie celu,
przebiegu, wyniku badań i procedura „odkłamania” (jeśli dotyczy) c)
zasady
przekazywania informacji zwrotnej badanym (jeśli dotyczy) ZAŁĄCZNIKI L.
Formularze dla osób badanych a)
formularz
zgody na udział w badaniach (lub formularz zgody opiekunów prawnych w
przypadku osób niepełnoletnich lub ubezwłasnowolnionych) zawierający zgodę na
przetwarzanie danych uczestnika związanych z projektem (jeśli dotyczy) b)
informacje
przeznaczone dla uczestników badań, zawierającą dane o celach i zasadach
projektu, procedurach zapewnienia anonimowości oraz ryzyku związanym z
udziałem w badaniach (jeśli dotyczy) c)
instrukcja
przeznaczona dla uczestników badań (jeśli dotyczy) d)
instrukcja
dla wnioskodawców dotycząca ochrony danych osobowych, np. formularz RODO
(jeśli dotyczy) e) inne materiały dla uczestników badań M.
Narzędzia badawcze
(wszystkie), które są możliwe do przekazania drogą elektroniczną (jeśli
dotyczy). Na przykład, kwestionariusze dla osób badanych, filmy lub linki do
filmów wykorzystywanych w badaniu i inne. Do dokumentacji składanej Komisji należy dołączyć wersję
kwestionariusza, która będzie faktycznie stosowana w badaniu. Jeżeli
narzędzie badawcze zostało zmodyfikowane lub przetłumaczone na inny język,
wymagane jest przedłożenie wersji ostatecznej, a nie pierwowzoru. N.
Oświadczenia, zgody i opinie a)
oświadczenie,
że planowane badania lub publikacje są zgodne z obowiązującym prawem albo
opinia prawną w tej sprawie b)
oświadczenie
Wnioskodawcy, że badania nie naruszają praw autorskich c)
oświadczenie
Wnioskodawcy o tym, że wniosek nie był już rozpatrywany przez Komisję lub
złożony do innej komisji ds. etyki d) opinia prawna (jeśli dotyczy) e) opinia promotora (jeśli dotyczy): W przypadku prac licencjackich i magisterskich wniosek jest składany do Komisji przez studenta za zgodą promotora pracy, który pisemnie zatwierdza wniosek i określa, na czym polega ryzyko i etyczna kontrowersyjność planowanych badań. Opinia powinna być podpisana przez promotora. |
25. Należy się stosować do przepisów RODO, przepisów i wskazań zamieszczonych na stronie
Inspektora Danych Osobowych UJ oraz Instrukcji przetwarzania
danych osobowych Stałej Rektorskiej Komisji ds. Etyki Badań Naukowych UJ.
26. Należy
zbierać tylko te dane osobowe, które są niezbędne dla realizacji przyjętych celów badawczych i jeśli to możliwe - za zgodą badanych osób i w sposób, który jest im znany, a więc gdy te
osoby są poinformowane o tym
·
jakie
dane osobowe są gromadzone,
·
w
jaki sposób i jak długo te dane będą przechowywane,
·
jak
te dane będą przetwarzane,
·
czy i
kiedy te dane zostaną zniszczone lub zatarte,
·
czy
wycofanie się z badań skutkuje zatarciem tych danych i kiedy.
27.
Etyczne
zasady pozyskiwania i przetwarzania danych osobowych w badaniach naukowych
(poniższe zasady dotyczą także danych osobowych zbieranych w procesie
rekrutacji uczestników badań)
· Cel badań: Precyzyjnie określ jasny cel
badań naukowych. To jest kluczowe, ponieważ wszystkie działania w ramach
badania powinny być ukierunkowane na osiągnięcie tego celu.
· Minimalizacja danych: Zbieraj tylko te
dane osobowe, które są niezbędne do osiągnięcia celu badań. Unikaj zbierania
nadmiarowych informacji.
· Zachowanie anonimowości: Wyniki i
publikacja danych nie powinny pozwalać na identyfikację badanych osób. Jednak
także badania powinny być prowadzone tak, by w miarę możliwości zachować
anonimowość badanych osób. Dobrą praktyką jest anonimizacja danych na możliwie
najwcześniejszym etapie badań.
· Podstawa prawna: Upewnij się, że masz
odpowiednią podstawę do zbierania danych osobowych zgodną z obowiązującymi
regulacjami prawnymi.
· Zgoda badanych: Jeśli zbieranie danych
osobowych wymaga zgody badanych, uzyskaj ich dobrowolną i wyraźną zgodę na
udział w badaniu. Pamiętaj, że badani mają prawo wycofać swoją zgodę w dowolnym
momencie, o czym powinni być poinformowani. Jeśli planujesz przekazywanie
danych osobowych zewnętrznym podmiotom poinformuj badanych o tym i uzyskaj ich
zgodę. Dobrą praktyką jest informowanie badanych o tym jaką politykę
bezpieczeństwa mają te zewnętrzne podmioty.
· Ochrona danych: Zapewnij odpowiednie
środki bezpieczeństwa w celu ochrony danych osobowych przed nieuprawnionym
dostępem, utratą lub nielegalnym przetwarzaniem. Dostosuj poziom ochrony do
rodzaju danych i ryzyka. Zaplanuj zniszczenie lub zatarcie danych wtedy, gdy
już nie będą potrzebne do badań. Nie udostępniaj danych osobowych innym
podmiotom bez zgody badanych.
· Prawa badanych: Informuj badanych o ich
prawach, w tym o prawie dostępu do własnych danych osobowych, ich poprawienia,
usunięcia i przeniesienia. Upewnij się, że badani są świadomi tych praw i znają
sposób ich egzekwowania. Badani mają prawo wiedzieć, jak będą przetwarzane, jak
i do kiedy będą przechowywane ich dane osobowe oraz czy wycofanie się z badań
skutkuje zniszczeniem tych danych. Jeśli planujesz powierzenie danych osobowych
innym podmiotom (na przykład firmie lub portalowi internetowemu do opracowania
statystycznego), badani powinny wiedzieć o tym oraz jak te podmioty chronią
powierzone dane. Tego oczywiście nie trzeba robić, gdy dane są zanonimizowane.
· Okres i sposób przechowywania: Określ czas
przechowywania danych osobowych. Dane nie mogą być przechowywane dłużej, niż
jest to niezbędne. Badane osoby powinny wiedzieć o tym jak i do kiedy dane będą
przechowywane i kiedy ulegną zniszczeniu lub zatarciu.
· Dokumentacja: Dokładnie dokumentuj
wszystkie etapy procesu zbierania i przetwarzania danych, w tym zgodę badanych,
cele, sposób przetwarzania, zabezpieczenia itp. Ta dokumentacja może być
potrzebna do potwierdzenia zgodności z przepisami.
· Nadzór: Monitoruj proces zbierania i
przetwarzania danych osobowych w celu zapewnienia zgodności z przepisami i
bezpieczeństwa danych.
·
Reaguj
na ewentualne incydenty: Bądź przygotowany na reakcję na ewentualne incydenty
związane z danymi osobowymi, takie jak naruszenia danych.
28.
Dane osobowe
·
Dane osobowe, to informacje mogące
służyć identyfikacji osoby, czyli informacje pozwalające ustalić, kogo dotyczą,
np.nr pesel, paszportu, dowodu osobistego. Te dane są osobowymi nawet jeśli
posiadająca je osoba nie ma sposobu by je wykorzystać do identyfikacji ich
właściciela.
·
Niektóre
informacje mogą stać się danymi osobowymi przez połączenie z innymi
informacjami, na przykład, adres i nr telefonu. Dlatego te informacje też
zalicza się do danych osobowych.
·
Adres
emailowy, który pozwala na identyfikację osoby kwalifikuje się jako dane
osobowe. Adresy są danymi osobowymi, gdy umożliwiają identyfikację bezpośrednią
lub pośrednią (w połączeniu z innymi danymi, np. w dostępnej bazie adresów).
DE to sytuacja wyboru między dwiema
wartościami o zbliżonej randze, gdy realizacja jednej z nich zagraża drugiej. W
przypadku badań naukowych to jest zwykle wybór między wartością efektów
badania, a wartością inną, która jest zagrożona poprzez badania lub
upowszechnienie ich rezultatów.
·
Rozstrzygnięcie DE, to wybór jednej z tych wartości
kosztem drugiej.
·
Rozwiązanie DE polega na znalezieniu
takiego sposobu działania, których chroni obie wartości.
Zanim się rozstrzygnie dylemat etyczny należy dołożyć
wszelkich starań, by znaleźć jego rozwiązanie. Gdy to
jest niemożliwe, należy zaplanować badania w sposób najbardziej zbliżony do
rozwiązania, a więc minimalizujący ryzyko destrukcji wartości objętych DE.
Przykłady:
· Zgoda badanych
osób: Uzyskanie świadomej zgody uczestników jest niezbędne w badaniach
wymagających uczestnictwa ludzi. Dylemat pojawia się w przypadkach, gdy pełna
informacja o badaniu może wpłynąć na ich wyniki (np. w badaniach
psychologicznych).
· Prywatność i
poufność: Naukowcy muszą zachować poufność zebranych danych i chronić
prywatność uczestników badań. Problem pojawia się w przypadkach, gdy odkrycia
naukowe mają duże znaczenie dla bezpieczeństwa społeczności lub gdy przepisy
prawne wymagają ujawnienia określonych informacji.
· Wykorzystywanie
zwierząt: W niektórych badaniach naukowcy muszą wybrać między postępem w
badaniach, a respektowaniem dobrostanu zwierząt. Znalezienie równowagi między
tymi wartościami jest tu kluczowe.
Dylemat
etyczny może mieć miejsce, gdy badania generują ryzyko większe od minimalnego, polegające na tym, że
prawdopodobieństwo i wielkość szkody lub dyskomfortu przewidywane w badaniach
nie są same w sobie większe niż te, które można spotkać w uznanych za
bezpieczne sytuacjach życia codziennego lub podczas wykonywania badań lub
testów fizycznych lub psychologicznych.